Само няколко жп маршрута разполагат с автоматична локомотивна сигнализация

Системи за автоматично спиране на локомотивите при висока скорост липсват при много от влаковете, а там където ги има – са остарели. За това сигнализираха експерти по железопътния транспорт. Според тях редица технически неизправности могат да изкарат всеки влак от релсите.

Още по темата

 

Системата за автоматична локомотивна сигнализация работи само по няколко направления в страната. На определени места по релсите се поставят датчици, които изпращат информация до машинистите за скоростта, с която трябва да се движат в определения участък, както и за сигнализацията на семафорите. Тези данни постъпват в кабината на машиниста и ако се стигне до превишаване на скоростта или неспазване на сигнализацията, влакът спира автоматично.

 

За всяка промяна в скоростта на композицията машинистите получават поне два сигнала и така имат най-малко километър преди влакът да достигне до гарата. От специални плочи, монтирани на релсите, информацията веднага достига до кабината на машиниста. Така автоматично се задейства служебната, а след това и екстремната спирачка, обяснява Неделчо Спасов, заместник-главен ревизор в НКЖИ. Рискове обаче, оказва се, може да има и при тези системи.

 

Само след месец Павел се надява да стане машинист. Сега кара курсове, а междувременно работи като помощник-машинист. Казва, че рисковете са много и непредвидими – затова е нужно добро обучение. А то трае поне три месеца и то след минимум три години във влака като помощник-машинист. Сред предизвикателствата на пътя за Павел и неговите колеги бъдещи машинисти са и остарелите стрелки, които пренасочват влаковете по мрежата.

 

Обучението за работа със системата е допълнително, след като се завърши основният курс за машинистите. А дали системата за автоматична локомотивна сигнализация ще бъде въведена в цялата страна – предстои да видим.

 

Повече по темата ще научите от видеото.