Машината е била отклонена и е преминала над Крим, подчерта Александър Богоявленски
„До този момент знам, че този самолет е свален с ракета. Това е версията, която надделява над всичко. Твърди се, че системата, с която е бил свален, е „Бук” – това е например брониран автомобил с доста големи ракети – по 4-5 метра. При изстрелване могат да поразят самолет. Терористите също имат такива системи”, обясни за „Здравей, България” журналистът Чавдар Стефанов, който отбеляза и че това е вторият трагичен инцидент с малайзийски самолет за пет месеца.
Журналистът, който е бил дългогодишен кореспондент на БНР в Москва, отрече самолетът да се е движел в пространство, което е предназначено само за военни самолети: „Това е международно трасе, полетите със самолети до височина 7500 м са забранени от Украйна, но международните коридори, които са над 10 000 м са позволени. А самолетът е летял на 10 800 м”.
Журналистът Александър Богоявленски също потвърди, че според фактите самолетът е свален от ракета.
„Късно снощи от Пентагона потвърдиха информацията, че американски части, които се намират в региона, имат неоспорими доказателства, че става въпрос за изстрелване на ракета”, допълни Богоявленски.
Чавдар Стефанов допълни, че дори се предполага, че ракетата е била изстреляна от селището Снежнее – един от активните региони на бойни действия през последните дни. Според него най-вероятно ракетата е била изстреляна от донецките сепаратисти.
По думите на Александър Богоявленски най-големият проблем ще се окаже кой ще разследва този инцидент, защото регионът е размирен и контролиран от бунтовниците в Украйна, а това според него означава, че ако те са свалили самолета, то биха имали интерес да прикрият част от доказателствата за това.
Според Чавдар Стефанов ще се чуят и много коментари за това, че виновна е Русия, защото тя е държавата, която има твърде малък международен авторитет в момента и е най-уязвимата.
„Потокът от оръжия там не спира. Даже се учудвам, че подобен инцидент не се е случил по-рано”, отбеляза Стефанов.
Александър Богоявленски подчерта нещо, което са забелязали коментаторите в авиационния сектор, а именно - самолет е бил отклонен с 80 км от традиционния си маршрут заради буря.
„Самолетът се насочва малко по на север от традиционния си маршрут и минава над Крим – района, за който и Федералната авиационна администрация на САЩ, и Европейската агенция за сигурност – агенциите, с които авиокомпаниите най-често се съобразяват, са дали предписание да не се лети отгоре. Повечето авиокомпании обаче го пренебрегват и продължават да летят отгоре, предпочитайки икономиите”, обясни Александър Богоявленски.
„За мен частта инцидент е по-скоро в хората, които се прицелвали в нещото, летяло над главите им, тъй като те не могат да видят за какъв самолет става дума. Не могат да засекат неговия топлинен отпечатък. За мен това не е чисто умишлен акт”, коментира още журналистът.
От своя страна Чавдар Стефанов отбеляза, че в руските медии се говори упорито, че до самолета имало друг, който след това изчезнал.
![](/public/img/play.png)
Любопитно е да бъде отбелязан и фактът, че самолетът пада точно 17 години след първия си полет, който е бил на 17.07.1997, твърди сайт, който следи в реално време движението на самолетите. Същият сайт твърди, че самолетът се е отклонил от обичайния си маршрут над територията на Украйна. Веднага след падането му в същия коридор са минали четири други самолета, които не са били отклонени.
Целия разговор в студиото гледайте във видеата.