За това сигнализираха производители и вносители на съоръжения

Опасни ескалатори по гари и метростанции. За това сигнализираха производители и вносители на съоръжения. Според тях движещите се пътеки не отговарят не европейските изисквания и могат да причинят тежки инциденти при струпване на повече хора.


Оказва се, че в момента подемни съоръжения, ескалатори и рампи за хора и товари не попадат под контрола на държавата. Така за тяхната безопасност не гарантира никой.


От комисията за метрологичен и технически надзор обясниха, че това са съоръжения с нисък риск и никъде в Европа не се контролират от държавата. Но обещаха работна група да направи повторен анализ за нуждата от специален надзор от държавните органи.


„Ескалаторите са много по-опасни от асансьорите и при тях контролът трябва да е много по-строг”, твърди Илия Златанов от Асоциация на производители на асансьори.


Контрол обаче липсва. Държавата не е задължена да следи съоръженията и така отговорността изцяло е във фирмите, които ги поддържат.


„Ескалаторите не доказват, че са високорискови съоръжения и за това не са в обхвата на съоръженията с повишена опасност”, обяснява Антоанета Генова от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.


Така никой не следи дали и как се проверяват ескалаторите. И често проверки няма или са фиктивни.


„В повечето случаи това са фирми с един офис и един комплект ключове”, пояснява Илия Златанов от Асоциацията на производителите на асансьори.


Затова всеки път, когато се качи на подвижните стъпала, Стоил има едно на ум.


„Рисковете са, че са стара техника – неподдържана. Може да пропадне самият ескалатор, не може да спре, може да започне да се движи бързо и да не могат хората да слязат”, обяснява Стоил.


Рисковете не свършвали дотук. Според производителите – съоръженията по гари, метростанции и подлези са без задължителната двойна спирачка при инцидент и са с опасни стъклени парапети.


„Ако се получи някакъв инцидент в метрото – пожар или дерайлиране на мотрисата – един такъв ескалатор се претоварва и може да пропадне и това, което стана в Индиго ще е много по-малко като инцидент”, казва още Илия Златанов.


Държавата обаче е готова да направи повторен анализ за рисковете при ескалаторите и да включи съоръженията под надзора си.


Това, за което настояват експертите е държавата да не издава разрешителни за експлоатация за обекти със съоръжения, които не отговарят на европейските изисквания.