От бизнеса предупредиха, че може да се стигне до фалити заради солените глоби
От днес влизат в сила нови правила за защита на личните данни по нов европейски регламент. Той ще дава права на всички нас да знаем кой каква информация събира. Новият регламент засяга всички аспекти - фирми в сектор „Услуги”, хотели, ресторанти, таксита, онлайн търговци, социални мрежи и други. Въпреки че правилата влизат в сила от днес, дискусията по темата не е приключила. От бизнеса предупредиха, че може да се стигне до фалити заради солените глоби.
Влизат в сила новите правила за личните данни
„Този регламент на ЕС има глобално действие. Всяка една компания в света, която обработва данни на европейските граждани, трябва да го спазва. Регламентът не е глоби, а начин на правене на бизнес, за да се създаде доверие. Ние и досега имаме добро законодателство относно личните данни. Промениха се доста технологиите, което доведе до промяна на регламента. За България това не е революция, ние сме много близо до това как да го прилагаме. Има още какво да се желае, но не е толкова страшно. Създава се една психоза в обществото”, обясни в „Здравей, България” Цанко Цолов, член на Комисията за защита на личните данни.
ЕС с нови закони за защита на данните след скандала с Facebook
„Наистина от 2002 г. у нас има Закон за защита на личните данни и комисия, която работи вече няколко мандата. Важно е да не се стигне сега до една свръхзащита на данните, до една нова засилена и небалансирана дейност, каквато опасност съзираме заедно с други организации в предложените изменения на закона”, коментира адвокат Александър Кашъмов от програма „Достъп до информация”.
Някои адвокати обаче сигнализират, че може да бъде нарушена адвокатската тайна.
„Това е така, защото се предлага една разпоредба, според която никаква тайна не може да бъде противопоставена на проверките, които ще се извършват от надзорния орган. Адвокатската тайна обаче е една степен на висша връзка на доверие между адвокат и клиент. От тук идва и притеснението, защото не може да се преглеждат адвокатски книжа заради това, че се извършва контрол за защита на личните данни”, поясни Кашъмов.
Закриват фирмата, използвала лични данни от Facebook
Цанко Цолов обаче заяви, че няма подобна опасност.
„Когато има конкретен сигнал за нарушение, има кой да разследва и да установи дали има такова. За нас по-важно е дали е спазена процедурата и дали тя е в съответствие с регламента. Никой от нас не иска да навлиза в адвокатската тайна”, поясни той.
„Опасенията ни са свързани с факта, че този регламент беше създаден с идеята да защити гражданите на ЕС предимно от големите корпорации. От друга страна обаче, той е доста обемен, може да се тълкува широко и на практика се оказва, че голяма част от малките онлайн търговци не могат да си позволят да го приложат. Това са 88 страници юридически текст, който може да бъде тълкуван различно и трябва да се прави от адвокати. Сумите, които се движат из общественото пространство за консултации за налагането му, започват от 2-3 хиляди лева и стигат до 25-30 хиляди лева. Няма как дребният бизнес да си позволи такова нещо. Така един търговец може да влезе в нарушение и да получи санкции, не защото иска умишлено да злоупотреби с данните, а защото не е добавил определено изречение в общите си условия. Това е сериозен проблем”, поясни от своя страна Петър Михайлов от една от големите платформи за онлайн търговия.
11 неща, които трябва да изтриете от Facebook профила си (ГАЛЕРИЯ)
„Потребителите трябва да обърнат по-голямо внимание на това къде, какво споделят. Регулацията кара търговците да напомнят за себе си и за това, че те притежават ваши данни. В момента те отново искат вашите права със съобщенията, които изпращат. Хубаво е да четем и да не приемаме всичко, което получаваме”, обясни Атанас Райков, генерален мениджър на „Вайбър” за Централна и Източна Европа.
Край на злоупотребата с лични данни. От днес е в сила нов европейски регламент за защита. Имена, ЕГН-та, електронна поща, доходи и дори религията, която изповядваме - всичко попада под ударите на закона. До 20 милиона евро ще е глобата за нарушителите на закона.
Какво разбираме под нарушаване на закона?
Цялата верига - от Facebook, през Twitter, Viber, мобилни оператори и дори работодателя ни - всеки, трябва да получи писмено съгласие от нас, за да обработва нашите лични данни.
Още с първия ден обаче започнаха и проблемите. Студент в Белгия е подал жалба срещу Instagram, защото нямал право на мнение. Повечето социални мрежи днес изглеждаха така.
Шефът на Facebook се среща с Макрон в Елисейския дворец
Бавенето на отговора няма да реши проблема. Това е причината днес няколко американски вестника да бъдат блокирани в Европа.
От днес всеки има право да знае кой и къде съхранява личните му данни, както и за какво ги използва. Най-важното е, че това става само с писмено съгласие.
„Аз мисля, че потребителите са доста объркани. Това, което мога да ги посъветвам е да се съгласят САМО с условията на администратори, на които имат доверие”, заяви генералният мениджър на “VIBER” за Централна и Източна Европа, Атанас Райков.
Объркването идва от факта, че много от фирмите предлагат единствено опция „съгласен съм”. Тоест, ако не потвърдите условията на Facebook или форумите за майки, например, платформата ще ви "изгони".
ЕС с нови закони за защита на данните след скандала с Facebook
„Хората, трябва да знаят, че това не е веднъж и завинаги. тоест дори и да дадем съгласие, то може да бъде оттеглено. имаме право на защита и можем да искаме блокиране на информацията”, каза адвокатът Александър Кашъмов.
Часове след влизането в сила на новите правила, вече има и първа жалба - от австрийски студент. Според него, чрез така наречения избор, социалните мрежи заплашвали потребителите.
„Аз съветвам хората да четат! Да четат внимателно и да помислят дали искат защита на лични данни или искат дадена услуга”, каза Кашъмов.
Стигна се до ситуация, при която днес, сайтовете на редица щатски вестници се оказаха блокирани за европейци.
„Всяка една компания в света, която обработва данни на европейски граждани, трябва да спазва този закон”, обясни Цанко Цолов от Комисията за защита на личните данни. Добрата новина е,че за първи път получаваме правото да бъдем забравени, дори и в мрежата.
„В момента, това което се случва с GDPR е, че може да поискате информацията си и да поискате да бъдете изтрити”, обясни Атанас Райков.
„Имаше големи неясноти, които се чакаха до последно и като цяло бизнесът в Европа не е готов. Бизнесът не е наясно как да борави с определени данни в определен контекст”, каза създателят на платформа за онлайн търговия Петър Михайлов.
За целта, трябва да има служител, който да се грижи за личните данни.
„Трябва да се наемат адвокати, консултанти, това са специалисти, които са доста високи платени чувахме хонорари до 20 хиляди лева за въвеждане на GDPR в фирмата”, обясни Михайлов. И все пак без отговор остава въпросът какво се случва със свободния достъп до търговския регистър, например.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.