71% не спазват ограниченията, а 73% смятат, че другите са рискови шофьори
Българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана, но често превишават ограниченията, заслепяват насрещния с дълги светлини и паркират неправилно. Това показват данните от Индекса за безопасно шофиране за 2018г., цитиран от БГНЕС.
SDIndex - Safe Drive Index (Индекс за безопасно шофиране) представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни рискови ситуации. Оценката е представителна за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво.
С БЯСНА СКОРОСТ: Близо 19 000 джигити на пътя за една седмица
Превишаването на позволената скорост, определяно като „неволно”, е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьорите на възраст между 18 и 65 години. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се случвало поне веднъж през последната година.
Неправилното планиране на маршрута и попадането на задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация – 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва.
Късното „отбелязване” на превозното средство отпред, което е намалило много скоростта си, и рязко натискане на спирачките е третата най-често срещана ситуация по българските пътища – при 55% от шофьорите.
Акция „Скорост” продължава: КАТ на лов за нарушители (ВИДЕО)
Заслепяването на насрещно движещи се автомобили заради ненавременно изключване на дългите светлини (54%), паркирането на непозволени за това места (53%), пренебрегването на ограниченията на скоростта рано сутрин и късно вечер (47%) и карането с „половин око”, заради едновременно занимание със странична дейност (46% ) дооформят подреждането на най-често срещаните рискови прояви по българските пътища.
Изводите посочени в изследването са, че като цяло българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана. Стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за 2018г. е 89.6 при максимална стойност 100 и минимална стойност 0. Мнозинството от шофьорите оценяват собствения начин на шофиране по-скоро като нерисков, а този на останалите участници в движението - като рисков.
От джигити на пътя до професионални състезатели
„На въпроса: Как определяте шофьорите, които срещате най-често? 11% посочват, че другите са крайно рискови, а общо 73% определят другите като по-скоро рискови. Когато обаче става въпрос за себе си, как определят самите себе си 43% смятат, че са крайно нерискови и общо 89% смятат за себе си, че са по-скоро нерискови шофьори. Тоест ние имаме склонността да обвиняваме другите за собствените си грешки”, обобщи Яна Спасова, която представи резултатите от изследването.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
Редактор: Ина Григорова