Асен Василев обвини Агенцията в злоупотреби
Служебният министър на финансите Асен Василев обвини в престъпление Агенция „Пътна инфраструктура”, която е възложила договори, многократно надвишаващи бюджета й. Предстои да бъде сезирана и прокуратурата.
До края на април 2021 г. От АПИ са възложили дейности за текущ ремонт и поддръжка на пътища на стойност над 2,5 млрд. лева над бюджета, с който разполага Агенцията.
В отговор бившият шеф на Пътната агенция Георги Терзийски коментира, че за този период няма сключвани договори за текущи ремонти. Той допълва, че твърденията на финансовия министър не отговарят на истината.
МС: Милиарди са раздадени без обществени поръчки (ОБЗОР)
"Харчим огромни средства без прозрачност и затова нямаме читави пътища", каза Василев по време на обществена дискусия за начина, по който са правени капиталовите разходи в страната.
Според Министерството на финансите в периода 2019 г. - април 2021 година държавата е сключила договори за 31,4 млрд.лв., възложени от разпоредители с обществен ресурс. От посочената сума публичните предприятия са получили 19,299 милиарда лева, а разпоредителите с държавен бюджет - 12,111 млрд. лева. През обществени поръчки с повече от един участник са изхарчени 18,976 млрд. лева.; през обществени поръчки с един участник - 3,997 млрд. лева, а без обществени поръчки /т нар. In- house/ - 8.438 млрд. лева.
До април 2021 г. Агенция "Пътна инфраструктура" възлага дейности четири пъти над одобрения бюджет. От 2019 г. до април тази година АПИ е поела допълнително ангажименти за текущ ремонт и поддръжка над стойността на договорите за над 2.5 млрд. лева над бюджета, с който разполага, с обяснението, че останалата част от парите ще се осигурят от пътните такси. Според финансовото министерство за първите четири месеца на 2021 г. АПИ е надвишила годишния бюджет за текущ ремонт с 1,3 млрд. лева. В периода от 2018 г. до 31 май 2021 г. реализирани приходи от 122 млн. лв. от пътни такси при планирани 1143 млн. лв., обявиха от финансовото министерство по време на дискусията.
МРРБ: 70 млн. лв. са загубени от необработени нарушения в ТОЛ системата
"Това е причината да не можем да завършим нито една магистрала. По този модел не може да имаме читави пътища, въпреки заделения огромен ресурс за тях. През миналата година е била планирано през пътни такси АПИ да събере 450 млн. лева, а е събрала 77 млн. лева", добави министърът.
"Това не е липса на контрол, това е престъпление и е дълбоко неморално, както към изпълнителите на поръчките, така и към тези, които чакат обществен ресурс. Истината е че тази сметка трябва да я платим или да предоговаряме с някои от фирмите. За около 300 - 400 млн. лева вече сме поставени пред свършен факт и сметката ни е изпратена", каза финансовият министър.
"Автомагистрали": 79 млн. лв. са спестени от авансови плащания за "Хемус"
"Това ниво на наглост и безотговорност може да се оправи само с правила и тежки наказания. "Тук една агенция (АПИ) си възлага дейности с лежерно нареждане към Министерския съвет да намери отнякъде парите", каза Асен Василев.
Според финансовото министерство разходът на държавата за периода 2018 - 2021 година по два договора за проектиране, изграждане и поддръжка на ТОЛ системата е 321 млн.лв. има приложения към анекс с изпълнителя, с които отпадат значими технически параметри от първоначалния договор без намаляване на стойността на договора., посочиха от финансовото министерство.
Най-големите крайни изпълнители на договори с обществен ресурс в периода 2019 - април 2021 година са: Обединение Консорциум Аркад получил 2.587 млрд. лева; "Автомагистрала "Хемус" АД - 960 млн. лева; "ДЗЗД Джен Дуй ЖП Елин Пелин" - 599 млн. лева; Фарма Консорциум" - 595 млн.лева; "Твел АОА" - 428 млн. лева; "ЕС Билд" / през ДП "Пристанищна инфраструктура"/ - 393 млн. лева.
Харчим огромни средства без прозрачност и затова нямаме читави пътища, каза финансовият министър Асен Василев по време на обществена дискусия за начина, по който са правени капиталовите разходи в страната.
В телефонен разговор пред NOVA бившият шеф на пътната агенция Георги Терзийски отрече твърденията на министъра.
"За 2021 г. изпълнителите по договорите за текущ ремонт и поддържане могат да изпълняват задачи на стойност за 415 млн. лева", твърди Георги Терзийски, бивш председател на УС на АПИ
И посочи, че от няколко години бюджетът не достига. "За последните 5 г. той е подпомаган с 4,5 млрд. лева, които са целеви средства, които са строителство, поддържане на пътища".
Казусът стана част и от дневния ред на Обществения съвет към Министерството на финансите.
"Това са все папки с доклади и на всяка страница пише да бъдат осигурени! Някой път за 100 милиона, друг път 90, да бъдат осигурени. Да бъдат напечатани някак си. От данъците, които всички ние плащаме", посочи Асен Василев, министър на финансите.
А Бившият шеф на агенцията не се притеснявал от прокурорско разследване: "Притеснява ме само, че това политическо говорене прави внушения, които хората възприемат, като нещо цитирам министъра - неморално и некоректно".
Сметката от около 400 млн лева обаче ще се наложи да бъде платена, затова новото ръководство на АПИ ще преговаря със строителните фирми занапред.