Зрители на NOVA се оплакаха, че системата грешно определя категорията на колата им
Проблеми с новите екостикери на автомобилите. Зрители на NOVA се оплакаха, че системата грешно определя в коя категория е превозното средство. Има и съмнения и проверки за манипулации в пунктовете за технически прегледи.
Какво ще се случи след въвеждането на екостикерите?
Близо 170 000 автомобила са минали техническия преглед за три седмици от въвеждането на екостикерите. 525 не са успели да преминат тестовете за вредни емисии у нас. Шофьори сигнализират, че са получили по-ниска екокатегория от предвидената по наредба. А от пунктове за прегледи контрират, че автоматизираната система на ДАИ определя грешни екокатегории. Започнали са проверки.
С въвеждането на екостикерите, в пунктовете за прегледи са длъжни да върнат всеки автомобил, който не отговаря на изискванията за екокатегорията си. Те са пет и са свързани с годината на производство. Така е трябвало да стане и при Андрей.
Има ли опасност старите коли да бъдат спрени от движение?
„Трябваше да е във втора категория. Аз влизам в нормите, поне това, което видях на данните при засичането. В крайна сметка, като ми залепи стикера, видях, че е първа категори. Малко се изненадах, ама вече бях минал”, разказва той.
За случаи като този на Андрей от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” вече са назначили няколко проверки.
„Ако някой си е позволил да въвежда данни, различни от тези, които показват уредите, това е нарушение и ние ще вземем отношение”, категоричен е Бойко Рановски.
От транспортното министерство казват, че манипулацията е възможна, защото служителите в пунктовете ръчно въвеждат данните от измерванията.
От 12 юли издават екостикери при ГТП на автомобилите
„От януари 2022 г. тези стойности ще постъпват автоматично и никой няма да може да ги коригира”, добави Рановски.
В един от пунктовете за технически прегледи наблюдават друг проблем.
„Автомобили, например първа категория, при вкарване на замерванията, получени при изпитванията, им дава по-висока категория. Дори две категории над тази, от първа отива на трета. Ние сме изпълнители и правим това, което е заложено в наредбата”, сподели Здравко Нинов, председател на Комисията на пунктовете за технически прегледи.
За Мартин казусът е друг, но отново е пример за пропуски при определянето на екокатегориите. В пунктовете са обяснили и на Андрей, и на Мартин, че може би некачествено гориво е причина автомобилите им да трябва да се „закърпват”.
„Ако един автомобил бива добре поддържан, не би трябвало да има някакви проблеми по отношение на горивата, било то бензин или дизел. Кой какво сипва в горивото е отделен въпрос”, обясни Светослав Бенчев, главен юрист в Българската петролна и газова асоциация.