iStock
Целта е пестене на суровини и ограничаване замърсяването от изхвърлена техника и други изделия
Европейската комисия е на път да забрани на производителите умишлено да съкращават живота на продуктите, които най-често ползваме, от дрехи, дамски чанти и обувки до перални и мобилни телефони.
Целта е да се пести от суровини и да се спре замърсяването с изделия и техника, които бързо отиват на боклука. Ще можем ли да ползваме по-дълго дрехи, телефони и електроуредите вкъщи?
В сервизи все по-често потребителите донасят за ремонт сравнително нови електроуреди. Така реално на всеки от нас се налага по-често да подменя или поправя мобилните си телефони, пералните, хладилниците или телевизорите например.
Именно затова ЕК иска да забрани т.нар. програмирано остаряване на стоките, с което да сложи и края на срока им на годност. И предлага електроуреди, дрехи, мебели и суровини за строителството да бъдат по-стандартизирани, да издържат по-дълго и да могат по-лесно да се поправят и рециклират.
Дрехи, обувки, мобилни телефони. Все по-често животът на продуктите, които ползваме най-много в ежедневието си, става по-кратък. И сме принудени бързо след като си купим нещо ново, да го изхвърлим и да купим отново.
Ремонтът на телефони, лаптопи и таблети за Иво Желязков е всекидневие. Разказва, че все по-често устройствата, които носят тук за корекции, са сравнително скоро купени.
"Все по-често хората прибягват до сервизни услуги доста скоро след като изтече гаранционният срок на устройството. Все по-често срещаме проблеми с изхабяване на батерии, некоректно работещи дисплеи, други електронни елементи, които се изхабяват в устройствата", констатира управителят на сервиз за ремонт на техника.
Бързо след изтичане на гаранцията на телефона си, Стефан Димитров също открива дефекти на смартфона си. И е принуден да търси помощ от техник.
"След последното обновяване на софтуера не мога да използвам всичките апликации и телефонът вече е много бавен. Батерията не издържа, аз буквално си ходя със зарядно навсякъде и търся навсякъде къде да го заредя" споделя той.
Според техниците в сервиза производителите умишлено скъсяват живота на устройствата, които произвеждат, за да принуждават потребители като Стефан възможно най-често да сменят телефона, лаптопа или таблета си.
"Не беше така преди 10 години. Преди хората бяха свикнали да си купуват нещо, което, както се казва, „за винаги” и то продължава да работи дълги годни. Вече тази тенденция я няма, производителите залагат все по-малък живот на устройствата", смята Иво Желязков
"Преждевременното остаряване започва още от проектирането, при избора на части и електроника", разказва Иво Желязков.
"Някои производители увеличават изкуствено контраста, цветовете на дисплея и това води до изхабяване и по-бърза амортизация на самия компонент. Същото можем да кажем и за батериите – все по-често с налага, бързо след изтичане на гаранционния срок, една батерия да се замени с нова", добавя той.
"Новите телефони са програмирани да изкарат по-кратък живот. При някои модели има приложения, които спират да работят след ъпдейт към по-нова версия, има някои функции, които също спират да работят след като се ъпдейтне телефона. Разбира се, за производителите е по-добре потребителите по-често да си сменят устройствата и биха заложили по-бързо да се изхабяват устройствата", смята Желязков.
"По-често през последните години сменяме не само телефоните си, но и уредите в домовете си. От първите си дни в сервиза до днес Мирослав Маринов открива сериозна разлика в живота на техниката, която ремонтира.
"Просто така са конструирани, че да имат по-кратък живот. Едно време имаше доста уреди, които бяха с живот около 10-15, някои 20 години. Сега животът е по-кратък, благодарение на това, че някои от частите им така са програмирани или проектирани, че да се развалят", Мирослав Маринов, техник в сервиз за техника.
Най-сериозно разликата се усеща при перални, миялни и хладилници, разказва Мирослав. А по-бързото остаряване се залага още при избора на материали в производството на техника.
"Например при пералните така е конструиран водосъдържателят, че не издържа много дълго време. Чист алуминий се използваше едно време, докато сега е сплав, която бързо дефектира поради доста голямата агресивност на препаратите. Там се гони и цена за уреда, защото потребителят иска по-ниска цена, а производителят трябва да му я намери", добавя той.
При хладилниците пък дефектите идвали по-рано заради многото нови функции, които изпълняват.
"В самия хладилник доста навлезе електрониката, което от една страна го оскъпява, от друга – води до дефектиране. Докато старите хладилници бяха един компресор, един термостат", казва още Мирослав.
Когато техниката старее бързо, бързо се превръща в отпадъци.
Да даде нов живот на старите телефони се е заел Михаил Димитров. След проучване, което направил сред 2 хил. потребители, установил, че българинът сменя смартфона си на всеки две години.
"Животът в момента на телефоните е между 4 и 5 години, тоест, в момента, в който те сменят телефоните си, има остатъчен живот на телефона, който е поне толкова, колкото те са го ползвали", отбелязва Михаил.
Затова и създава платформа за изкупуване, поправка и продаване на телефони втора употреба.
"По този начин в шкафовете на българина има телефони на стойност около 70 млн. лв., които просто стоят при тях. Тези телефони, голяма част от тях, могат да бъдат използвани продължително време, могат да бъдат използвани от нови потребители, могат да бъдат реновирани, ако имат малък проблем. Когато те закупят телефон втора употреба, имат възможност да спестят до 50 % от цената на нови устройство и да имат устройство, което е като ново", разкрива Михаил Димитров.
А така ползите ще са не само за потребителя, но и за околната среда. Тъй като стотици хиляди устройства ще заживеят нов живот, вместо да се превърнат в отпадъци.
"При създаването на един смартфон, който тежи 180 грама, се използват материали, които тежат 40 кг. Реално има изключително голям отпадъчен материал, който попада в почвата, в околната среда и този материал може да бъде спестен именно чрез кръговата икономика", смята Михаил.
Повече гледайте във видеото.
Очакваме вашите сигнали и предложения за теми на имейла и Facebook страницата на рубриката „На твоя страна”.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.