Снимка: БГНЕС
Това предвижда проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане
С 10 лева по-ниска ще е цената на годишната винетка от 1 януари догодина. Вместо 97 лева, шофьорите на леки автомобили ще заплащат 87 лева. Това предвижда проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане. Ще се намали и цената на останалите винетки за леките автомобили – за уикенд винетка ще се плаща 9 лв., за седмична – 13 лв., за месечна – 27 лева, а за тримесечната – 48 лв.
Караджов: Трябва да има тол такса за второкласните пътища
Новите цени на тол системата вече предизвикаха недоволството на превозвачите. Предлага се тяхната актуализация за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от юли тази година.
Тежкотоварните превозни средства се предлага да заплащат тол такса в размер между 4 и 43 стотинки според вида на автомобилите и класа пътища. МПС-тата между 3,5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки за километър по второкласни пътища. За преминаването им по първокласни пътища ще плащат между 6 и 9 стотинки, а за автомагистрала – между 10 и 13 стотинки.
Възможни са затруднения при продажбата на е-винетки
Автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 19 и 23 стотинки за второкласен път. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 22 и 25 стотинки, а по магистрала – между 26 и 30 стотинки.
Според категорията на превозното средство и класа на пътя, автобусите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 2 и 8 стотинки за километър, а тези с тегло над 12 тона – между 3 и 9 ст./км. Изменя се и размерът на максималната тол такса в зависимост от екологичния клас на превозните средства.
Винетките поевтиняват с 10% от януари
Увеличаването на тол таксите и реалното таксуване за втори клас пътища целят да се спазва принципът „ползвателят/замърсителят плаща“, подчертават от Министерство на регионалното развитие и благоустройството. В момента основният приход за поддръжка на републиканските пътища в страната - 63%, се формира от винетните такси за леки автомобили. Тяхното въздействие върху пътната настилка е значително по-малко от това на пътните превозни средства над 3,5 тона, които формират едва 37% от приходите, категорични са от МРРБ. С новите тарифи се очаква през 2023 г. общите постъпления от тол системата да достигнат 520 млн. лв. (при 430 млн. лв. за 2021 г.). Изчисленията сочат, че съотношението ще се обърне, тоест приходите от тол такси ще са около 3 пъти по-високи от тези от винетките. Така ще се постигне целта за по-справедливо разпределение на тежестта между лекия и тежкия трафик.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.
Редактор: Калина Петкова