Снимка: istock
При механична скоростна кутия той се задвижва от третия педал, който е най-вляво
Всеки съвременен автомобил има съединител. При механична скоростна кутия той се задвижва от третия педал, който е най-вляво, до педала на спирачката. Използва се при смяна на предавките, но не всеки знае защо е необходим и за какво точно служи.
Както повечето системи в автомобила, така и отделните елементи на съединителя се нуждаят от техническо обслужване, ремонт, консумативи и резервни части.
За закупуването на необходимите резервни части и аксесоари може да се обърнете към онлайн магазин за авточасти Chastite.com, който повече от 10 години предлага на българския пазар широка продуктова гама. Характерно за фирмата са изгодните цени и високото качество на продуктите от водещи световни производители.
Продуктов каталог на всички марки и модели автомобили може да намерите на уеб сайта на Chastite.com.
За какво служи съединителят?
Съединителят свързва двигателя с трансмисията. Той включва и изключва въртящия момент, предаван от маховика към скоростната кутия.
Когато педалът на съединителя е натиснат, трансмисията спира да се върти и така безопасно се сменят предавките, а също се осъществява спирането на колата, без да се гаси двигателя.
Конструкция на съединител за кола
Най-използван в съвременните автомобили е фрикционният съединител. Той се състои от лагер, притискащ диск и фрикционен диск:
- Фрикционният диск, наричан още „феродов диск“ (по материала, който често
се използва в него), предава задвижването от маховика чрез вал на съединителя, който е монтиран в неговия отвор. Покритието на диска се изработва от материал, устойчив на триене и топлина като въглерод или фибростъкло.
- Притискащият диск е постоянно свързан с маховика и е в контакт с
фрикционния диск чрез притискащ пръстен. При натискане на педала на съединителя, пружините на притискащия диск избутват пръстена от фрикционния диск. Това създава малко разстояние между дисковете и връзката между маховика и трансмисията се прекъсва.
- Лагерът е проектиран да пренася налягането директно от педала към
дисковите пружини. Задвижването от педала към лагера може да е механично чрез жило или хидравлично, чрез помпа. В съвременните автомобили се използва хидравличното задвижване, поради по-голямата издръжливост.
При автомобили с автоматични скоростни кутии, съединителят работи малко по-различно. Двигателят се свързва с трансмисията посредством преобразувател на въртящ момент, който е част от сложна система.
Видове съединители
Основните типове съединители са: фрикционни, многопластови, конусни и центробежни. Освен това те се делят на сухи и мокри съединители.
- Фрикционни съединители – разчитат на силите на триене, за да работят. Те
свързват един движещ се елемент с друг, който се движи с различна скорост или не се движи. Трябва да се изравни скоростта без приплъзване. За създаването на такова триене се използват различни материали като: органична смола, меден проводник, керамика и композитни материали.
Керамични съединители се използват при автомобили с тежък режим на работа.
Мокрите съединители използват композитна хартия и маслена баня или проточно охлаждане за по-малко износване на елементите.
- Многопластови съединители – имат повече от един задвижващ елемент.
Използват се в състезателни автомобили, мотоциклети и дизелови двигатели с механична скоростна кутия, а също в автомобили с адаптивно окачване.
- Конусни съединители – поради конуснообразната си конструкция, те се
приближават и отдалечават по-бавно при задействане. Това осигурява по-плавно превключване на скоростите.
- Центробежни съединители – използва центробежната сила от двигателя за
включване или изключване. Използва се в мотопеди или други машини.
- Мокри съединители – те са потопени в охлаждаща течност, която смазва и
поддържа системата чиста. При тях се наблюдава загуба на енергия, поради приплъзване. За да се избегне този проблем се използват множество дискове.
Мокрите съединители използват композитна хартия и маслена баня или проточно охлаждане за по-малко износване на елементите.
За какво да внимаваме при автомобилните съединители?
Възможно е да нямате проблеми със съединителя дълго време и да изминете пробег повече от 100 000 километра, но все пак в един момент някои авточасти от него ще се износят и ще се наложи ремонт. Най-често срещаните признаци за проблеми в съединителя са:
- Шум в съединителя – най-често причината е фрикционният диск, но може да
се дължи и на износен опорен лагер, изключващ лагер или вилка.
- Стържещ звук при включване на първа и задна скорост – получава се при
непълно изключване на съединителя при натиснат педал. Дължи се на неизправност в задвижването на изхвърлящия лагер или в притискателния диск.
- Придърпвания и вибрации при потегляне се усещат при прегрят
притискателен диск и при нарушаване на повърхността му на контакт с фрикционния диск. Възможно е причината да е и в неизправна трансмисия.
- Съединителят буксува – автомобилът губи мощност, не се набира и се усеща
неприятен мирис. Причината обикновено е в износен или омаслен фрикционен диск, но е възможна повреда и в притискателния диск или контактната повърхност на маховика.
- Свободен педал на съединителя – късното задействане в края на хода на
педала е характерно за износен фрикционен диск, повреди в притискателния диск, повреден кожух на скоростната кутия или изхвърлящ лагер.
- Твърд педал или не връщане на педала при отпускане – причината е в
хидравличното задвижване. Възможно е запушване на главния или работния цилиндър, износени уплътнения или повреда в жилото на съединителя.
- При потегляне, автомобилът тръгва при пълното отпускане на педала на
съединителя – симптом на износен фрикционен диск. Потеглянето трябва да започне на около 2/3 от хода на педала при изправен съединител.
- Ако автомобилът не потегля при включена предавка и отпуснат педал, то
съединителят е окончателно повреден и е необходим ремонт.
Как да удължим живота на съединителя?
Елементите на съединителя се износват в процеса на работа. Колко често ще ги сменяте до голяма степен зависи от това как се използва и какъв е маниера ви на шофиране.
Една от често допусканите грешки е задържането на крака върху педала на съединителя и карането на полусъединител. Натискането на педала на съединителя с подаването на газ води до преждевременното износване на дисковете и лагера. Това важи особено при шофиране в градски задръствания.
Често при спиране съединителят се натиска твърде рано, което го износва допълнително. Правилно е да го натиснете в последната фаза на спиране.
Натискането на педала на съединителя докрай при превключване на скоростите също е грешно. Предавките е добре да се превключват при възможно най-високо положение на педала.
Важно е да проверявате нивото и състоянието на хидравличната течност в системата, а също и да няма течове от нея.
Повредата на съединителя рядко възниква внезапно. Обикновено той се износва постепенно като се появяват определени симптоми. Важно е при наличието на признаци за неизправност да се посети автосервиз и да се определи и отстрани причината навреме. Колкото повече отлагате ремонта, толкова по-сложен и скъп ще става той, докато накрая колата просто няма да потегли.
За да сте сигурни и спокойни на пътя е добре да отстранявате веднага всички неизправности по автомобила. Това ще ви спестява много главоболия и средства.
Редактор: Габриела Винарова