Експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт с коментар в "РеВизия"
Вероятно България ще изгуби 520 млн. лева по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) в частта за железопътен транспорт. Това каза Людмил Иванов - експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт в ефира на „РеВизия” по NOVA NEWS.
„Изхарчените около 520 млн. лева за маневрените локомотиви и 20-те мотриси ще трябва да ги покрием с държавния бюджет или с външен дълг. За съжаление изпуснахме една златна възможност и сигурно ние ще сме единствената държава в Европейския съюз, която няма да може да реализира своите проекти по ПВУ”, заяви Иванов.
Доц. Стойчев: Ако парламентът не заработи, България не може да отговори на ЕК за плащанията по ПВУ
„Ако не изпълните част от ключовите реформи и част от ключовите инвестиции, вие губите тези пари. Вероятна причина за забавянето е прекалено честата смяна на правителства - служебни и редовни, през последните 2-3 години. Непрекъснато се променяше Планът за възстановяване и устойчивост. Едни проекти бяха допълвани, други изваждани, трети - променяни. Де факто ние имаме възможност да реализираме проектите за новите мотрисни влакове, но не можем да спазим срока, който е в средата на 2026 г. Вариант като решение на този казус е Европейската комисия да ни увеличи срока с още две години. Тогава ще можем да реализираме проектите, но това не зависи от нас”, допълни Людмил Иванов.
Във връзка с навлизането на частни фирми в българските железници експертът коментира, че по ПВУ България е задължена да отвори процедурата по превоз и за частни фирми. „През 2015-2016 г. България влиза в списък от страни, които имат по-малък обем превози и може държавата да залага директно на собствения си оператор. През 2019 г. Министерството на транспорта е пропуснало да подаде дерогация и да продължим да сме в този списък. От тогава ние сме задължени да обявим свободна процедура. Това е написано и в ПВУ – това е едно от условията за получаване на парите по Плана”, заяви експертът по управление в железопътния транспорт.
Редактор: Весела Веселинова