Вижте какво гласи позицията на асоциацията

Председателят на КЗП Мария Филипова внася хаос в потребителското кредитиране. Това пишат от Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) в позиция, изпратена до медиите. Асоциацията представлява 10-те основни компании на българския пазар за потребителско микрокредитиране. 

"25% от пълнолетните български граждани ползват услугите за небанково кредитиране. Те често се сблъскват с измами, насилие, полузаконни оператори и редица други неетични практики. Вместо да работи по тези важни проблеми, КЗП изисква от функциониращите на светло фирми да правят корекции в своята документация, които или са несъществени, или противоречат на законодателството на Република България. Затова и масово не издържат санкцията на съда. Загубено време за българския съд, за КЗП и за нормалните фирми, разходи за данъкоплатците, докато истинските проблемите се трупат и остават неразрешени", се казва в позицията на АОНК. 

Оттам подчертават, че са осветили много проблеми в сектора и били обнадеждени, че новото ръководство на КЗП ще обърне внимание и ще приложи натрупания опит в противодействието на „вредни практики като заблуждаваща реклама, „лицензи под наем“ и натиск срещу кредитополучателите".

"Заедно с КЗП и потребителските организации, подготвихме нов Кодекс на добрите практики, който беше подписан през декември, без КЗП. Вместо да се включи в инициативата, Филипова обърна реториката на 180 градуса и премина към заплахи, незаконосъобразни заповеди с предварително изпълнение и натиск срещу фирмите в нашата асоциация. От това се възползват полулегални оператори и чисто криминални лихварски мрежи, срещу които КЗП бездейства, а те са се разположили необезпокоявано и все по-настъпателно на българския пазар. В икономиката няма вакуум, когато мачкаш работещите по правилата, на тяхно място се появяват образувания, които трябваше да сме оставили отдавна в миналото", пишат още от АОНК. И апелират за край на "популистката кампания от страна на КЗП и връщане към конструктивния тон и концентрираната работа по проблемите на българските потребители".

Редактор: Маргарита Стоянчева