Снимка: БТА
От Транспортното министерство изпратиха официална позиция до NOVA
Данните от черната кутия от авариралия медицински хеликоптер са свалени. Разследването за причините ще бъде публично, обявиха пред NOVA от Националния борд за разследване на авио и жп катастрофи. До края на процеса машината остава неоперативна. Междувременно в сряда сутрин стана ясно, че ирландският турист, за който беше необходимо спешното транспортиране, е починал в болницата в Разлог.
Припомняме, че във вторник по време на спасителна мисия - на път за Банско, единственият ни медицински хеликоптер се приземи аварийно край Самоков.
По случая ще се води публично разследване, това увери председателят на Националния борд за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт Христо Христов. От екипажа ще бъдат изискани рапорти.
Медицинският ни хеликоптер кацна аварийно по време на спасителна мисия
По негови думи е имало няколко нарушения. Първото - в полетния план не са били изписани имената на пилотите. Освен това - при такъв инцидент екипажът е длъжен веднага да уведоми органа за разследване. Това обаче не се е случило. Екипажът по-късно е докладвал, че е спаднало налягането на маслото в единия двигател.
„По мои канали разбирам, че те са питали инженерно-техническия състав в базата какво да правят. Те са отговорили да се направи запуск и ако всичко е нормално да тръгнат обратно към летището. Щом всичко е било нормално, защо не тръгнаха към Банско, а се връщат обратно в базата. Значи има съмнения за нещо, което не е точно“, допълни Христов.
При първия за деня полет на единствената ни въздушна линейка по маршрут София-Видин и обратно проблем с техниката няма. В следобедните часове хеликоптерът излита за второ изпълнение на полет София-Банско.
„Имало е принудително кацане. Има проблеми в налягането на единия от двигателите, но до тук. Съмнявам се, но това са предположения без никакви доказателства, че е сработила някаква временна сигнализация, която не е била точно реална. Това може да е грешка на софтуера която да е излязла на главния компютър на хеликоптера. Те са го установили на борда - кацат, но после кой е дал разрешението да тръгнат обратно, това за мен е загадка. Щом всичко е било нормално, защо не са тръгнали към Банско, а се връщат обратно в базата? Значи има съмнения за нещо нередно”, заяви председателят на Националния борд за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт Христо Христов.
Ирландският турист, който падна под връх „Тодорка“ от около 600 метра е починал в болницата в Разлог. „Пациентът беше в много тежко състояние - дълбока кома, никакъв контакт, не се измерва кръвно налягане, не се измерва пулс. След скенера се видя, че травмите на мозъка са много тежки, с фрактура на базата на черепа, с вътремозъчен кръвоизлив. Беше направено всичко, каквото трябва и както трябва, но за съжаление сърцето спря“, съобщи реаниматорът д-р Сашко Караджов.
Почина туристът, пострадал тежко край Банско
От Транспортното министерство изпратиха официална позиция до NOVA. По думите им кацането на хеликоптера не е било аварийно и е извършено нормално.
Вижте цялото съобщение:
„След приемане на първична мисия за пострадал на къмпинг „Бъндерица“ хеликоптерът излита от база - летище София на 28.01.2025 г., в 15:10 ч. След 15-минутен полет към мястото, в района на Самоков, хеликоптерът генерира индикация за ниско налягане на маслото в двигател №2., след което съгласно процедурите мисията е прекратена. Екипажът, спазвайки изискванията на процедурите описани в Ръководството за Летателна Експлоатация, предоставено от производителя на въздухоплавателното средство Leonardo, предприема кацане на площадка избрана от въздуха.
Кацането не е аварийно и е извършено нормално без никакви последствия за екипажа, медицинския екип и машината. Това е нормално кацане по решение на командира на въздухоплавателното средство в допълнение към мерките за безопасност. Няма установени нарушения на процедурите и документация.
След извършен предполетен преглед на хеликоптера не са установени загуба на масло и видими външни отклонения от нормалното състояние. Всички действия са координирани с инженерно-техническия състав на „България Хели Мед Сървиз“. По тяхно указание двигателите са стартирани на земя. Установено е, че всички параметри на двигателите и системите на хеликоптера са в норми, след което се предприема полет за връщане в базата на летище София.
Към настоящия момент се работи по установяване на причините за появата на сигнализацията, като това ще бъде извършено съвместно с инженерния отдел на производителя Leonardo.
Тъй като хеликоптерът е в гаранция, е изпратено запитване до производителя с описание на ситуацията. Очаква се обратна връзка, която ще е определяща за последващите действия. До тогава хеликоптерът остава неоперативен“.
По-късно Христов съобщи, че данните от черната кутия са свалени. Фирмата производител ще използва информацията, за да направи анализ на събитието – дали е технически, софтуерен проблем или случайно събитие, посочи още той. Председателят на Националния борд за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт увери, че пилотите са действали професионално в тази ситуация и са приземили машината.
Очаквахме още медицински хеликоптери в началото на тази година, но през ноември 2024 г. италианската фирма Leonardo изпрати официално писмо, в което уведоми за ново забавяне в доставката.
България трябва да получи още два медицински хеликоптера тази година. По данни на производителя вторият трябва да пристигне в края на месец февруари, а третият в края на месец март.
Спазването на сроковете обаче е под риск, поради забавяне на доставките на ключови компоненти, съобщава производителят. Очаква се в средата на февруари екип от България да замине за Италия, където да бъде извършено т.нар. „техническо приемане“ на хеликоптер № 2.