За какво различни сфери в България използват новата технология

Изкуственият интелект навлиза все по-сериозно в ежедневието ни като трансформира индустрии от най-различни сфери. Въпреки всичко, има хора, които остават скептични към новата технология.

През 2024 г. 13,5% от предприятията в ЕС са използвали изкуствен интелект. В България те са 6,5%. Данните показват 5,5% увеличение.

„Изкуственият интелект набира все по-голяма популярност в бизнеса, защото той дава решение на три основни предизвикателства - как да повишиш своята ефективност, как да намалиш разходите и да взимаш по-добри решения”, обяснява Николай Тодоров, изпълнителен директор на IT компания.

България ще има фабрика за изкуствен интелект

„Освен че е полезен в ежедневието, помага на компаниите да се развиват по-устойчиво и по-бързо да се адаптират към промените на пазара. С достъпа до все повече готови решения и облачни технологии фирмите вече не се нуждаят от скъпи вътрешни IT екипи, а се възползват от удобството на изкуствения интелект”, казва Тодоров.  

Сред причините за все по-честото внедряване на изкуствения интелект са оптимизацията на разходите и повишаването ефективността на служителите, които биват освободени от досадната и повтаряема част от работата.

„На изкуствения интелект силата му е да отметне лесните и скучни ежедневни задачи като  обработване на документи, отговаряне на основни въпроси на клиенти и дори разпределяне на задачите в екипите”, казва още Тодоров.

Денталната медицина е една от сферите, в които вече се използва изкуствен интелект.

„Още с влизането на пациента в клиниката, когато го сканираме, за да покажем какво може да се получи от едно ортодонтско лечение, изкуственият интелект прави стимулация, за да се види какъв би бил крайният резултат. Така пациентът е наясно какво му предстои и се чувства значително по-спокоен. След това изкуственият интелект се намесва и при изготвянето на плана на лечение по наши инструкции. В рамките на дни имаме идея как ще протече лечението. Разбира се, все още го обучаваме”, казва ортодонтът д-р Елена Воева.

Освен на лекарите, изкуственият интелект е в помощ и на самите пациенти.

„Вече не си викаме пациентите всеки месец, защото си свалят приложение на телефона, правят снимки и изкуственият интелект засича как се справят. Дали алайнерите стоят добре? Ако стоят добре, получават знак, че могат да продължат да ги сменят. Ако има проблем, той се означава с една жълта черта. Мога и аз да се намеся и да кажа как да се продължи лечението”, обяснява д-р Воева.

Въпреки ефективността, употребата на изкуствения интелект трябва да е регулирана, а работата с него - внимателна.

„Независимо какви митове или притеснения има, ползите от изкуствения интелект са абсолютни, но компаниите все пак трябва да продължат да работят, за да бъде той по-прозрачен, по-справедлив, да има ясни механизми за отчетност, за да се избегнат рисковете и да се гарантира, че технологиите се използват по много отговорен начин”, обясни Николай Тодоров.

„Компаниите трябва много да внимават с какви данни боравят и стриктно да следят за някаква потенциална дискриминация в резултатите”, обяснява още експертът.

Оказва се, че внедряването на изкуствен интелект може да бъде лесно и достъпно не само за големите компании.

„Пречките по-скоро се изразяват в недостатъчна осведоменост, а и понякога дори известна доза скептицизъм към технологиите. Компаниите мислят за изкуствения интелект като за нещо много сложно и много скъпо, а реалността е, че има готови интуитивни решения, които много бързо могат да повишат ефективността на работата им. Малките компании, а и всичките, могат да избират сред множество готови решения, които са достъпни и лесни за внедряване, без да се изисква много вътрешна експертиза. Това са например чат-ботове за обслужване на клиенти, има много автоматизирани маркетингови системи или пък анализ на продажби в облачни услуги. Всички това е възможно без кой знае колко големи инвестиции и сложни интеграции”, обяснява Николай Тодоров.

Дигитализацията е необратим процес, който непрекъснато ни променя, но не може да измести напълно човешкия ум. 

„В крайна сметка трябва да разберем, че изкуственият интелект не е тук, за да ни замени нас хората. Напротив, той е тук, за да ни помогне да станем по-ефективни”, обяснява Николай Тодоров.

„Човек трябва да се развива, да внедрява нови неща в работата си и в крайна сметка да постигне най-доброто за пациентите си. Лекарите все още имат своята роля. Всеки взима индивидуално решение, мисли по различен начин. Различен е начинът, по който прилага знанията си. Така че, се надявам, че все още ще имаме своята роля да помагаме на пациентите”, казва д-р Воева. 

„Бизнесът започна да приема изкуствения интелект като нещо достъпно, а не като технология от бъдещето. Тогава темповете на развитие могат да с увеличат значително. Внедряването и разбирането за изкуствения интелект се увеличава и вярвам, че бъдещето е добро”, казва Николай Тодоров.

Репортер: Йоана Станиславова 

Редактор: Ина Григорова