Демонстрации има и във Варна и Русе

Протест на служителите в градския транспорт на София, Варна и Русе. Демонстрацията в столицата започна минути след 8 часа на три локации. За около 2 часа бяха блокирани три кръстовища - при булевардите "Драган Цанков" и "Евлоги и Христо Георгиеви", на Орлов мост, както и на площад "Македония". От бранша се извиниха на засегнатите хора, но подчертаха, че ако не бъдат чути, ще преминат към стачни действия. Полицейското присъствие на блокираните кръстовища беше засилено.

СНИМКИ ВИЖТЕ ТУК

След края на протестните действия в 11 часа участниците в демонстрацията ще тръгнат на шествия към Министерството на финансите и към сградата на Столичната община. Протестът е във връзка с продължаващото недофинансиране на сектор „Транспорт“ с настояване за увеличение на възнагражденията на работещите в градския транспорт. 
 


„Протестираме, защото след три срещи в Столичната община не постигнахме каквато и да е договореност. Предложението заплатите на 7000 работници да бъдат увеличени с по 100 лв. е изключително унизително, недостатъчно и неадекватно на фона на труда, който полагат”, подчерта председателят на Федерация „Транспортни работници” в КТ „Подкрепа” Иван Кирилов.
 


„Ангажиментът на Столичната община е да намира решения за увеличение на възнагражденията, но не и да обещава напразно”, подчерта зам.-кметът по направление „Финанси и здравеопазване” Иван Василев. 

Транспортни работници излизат на протест в понеделник сутринта в София

Той подчерта, че бюджетът на СО не може да си позволи исканото от транспортните работници към момента, затова тя ще работи съвместно с държавата, за да намери необходимите средства.
 


Пред синдикатите от СО са поставили няколко варианта – или да увеличат заплатите на всички по равно, или приоритетно на шофьорите, при които недостигът на работна ръка е най-осезаем.

Снимка: Георги Карамфилов, NOVA

Исканото от работещите в градския транспорт увеличение на заплатите с 15% ще струва допълнителни 40 млн. лв. от бюджета. Те настояват Финансовото министерство да отпусне парите, въпреки вече влязлата в сила план-сметка на държавата. 

„Проблемът идва от това, че им трябва допълнително финансиране от страна на МФ. Държавата трябва да изпълни ангажимента си към общините с допълнително целево финансиране за градския транспорт. Надяваме се днес Министерството да отвори своите врати и да ни посрещне. Ако вратите не са отворени, ние ще влезем през прозорците”, закани се вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов.
 


Петър и Георги работят в транспорта от над 20 години.

„Изнемогваме със заплатите, защото цените се покачват постоянно. Млади хора не идват, защото трудът не е привлекателен – работи се по много часове”, казват те.

Зам.-председателят на Федерация „Транспорт и работници” към КТ „Подкрепа” Стефка Байчева отбеляза, че в двете дружества – авто- и електротранспорт, са с 380-390 шофьори дефицит. Заради това се налагало назначените водачи да полагат изключително много часове извънреден труд.
 


Около 9:30 ч. протестиращи влязоха в метростанция „Стадион „Васил Левски”. Половин час по-късно блокадата на пл. „Македония” беше вдигната и протестиращите се отправиха към сградата на МФ. Блокадата обхвана и бул. „Цар Освободител”. Протестиращите направиха стълба с написани на всяко стъпало искания, с която възнамеряват да влязат в сградата на Финансовото министерство.
 

 

От финансовото ведомство изпратиха позиция до медиите.

„Министерството на финансите финансира дейности, определени в Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 година, Закона за автомобилните превози и Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсации и субсидии, а не заплати на служители в общински и частни дружества.

Кметовете на общините носят отговорност за управлението на предоставените им по реда на Наредбата средства за упражняването на контрол по сключените договори за обществен превоз на пътници и за спазването на бюджетната дисциплина в съответствие със Закона за публичните финанси. В правомощията на всеки кмет е да определя размера на възнагражденията и финансирането на разходите, както и финансовото управление на средствата на ръководените общински дружества и дейностите в тях.

В Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., приет от Народното събрание през м. март, разчетените общо средства за субсидии и компенсации са в размер на 522,3 млн. лв., като е осигурен ръст от 106,5 млн. лв. спрямо закона за 2024 година. Така е осигурена устойчивост в целогодишен размер през 2025 г. на средствата за тези дейности. В това число за субсидии за Столична община за вътрешноградски транспорт са осигурени 106 млн. лв. или ръст от 17 млн. лв. спрямо 2024 година. За субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии, за всички останали общини без Столична община, във вътрешноградския и транспорта в планински и други райони са осигурени 122 млн. лв. или ръст от 23 млн. лв. спрямо 2024 година. За компенсации на намалените цени за пътуване за всички общини, в т.ч. за транспорт на деца и ученици са осигурени 294,3 млн. лв., което представлява ръст от 66,5 млн. лв. спрямо ЗДБРБ за 2024 година.

Всички общини предстои да приемат бюджетите си за 2025 г. през месеците април и май, в съответствие с реда по Закона за публичните финанси. В правомощията на кмета на съответната община е да предприеме необходимите действия за финансиране на всички видове дейности на територията на общината за 2025 година. В допълнение, с разпоредбата на чл. 91 ал. 2 от ЗДБРБ за 2025 г. е предвидена възможността неусвоените към 31 декември 2024 г. средства по бюджетите на общините за финансиране на държавните дейности, с изключение на тези във функция „Образование“, да се разходват по решение на общинския съвет за делегираните от държавата дейности във всички функции, ако това не противоречи на условията, определени в нормативния акт, с който са одобрени. По отчетни данни към 31.12.2024 г. само за Столична община са отчетени общо налични средства в размер на 283,6 млн. лева”, казват от МФ.
 


Разговор между финансовото ведомство и представители на синдикатите така и не се проведе.