Тестът съдържаше 23 задачи с общ брой от 100 точки
На сайта на МОН бяха публикувани верните отговори на теста по математика от днешното национално външно оценяване в 7. клас
Сутринта в присъствието на заместник-министъра на образованието и науката Таня Михайлова беше изтеглен вариант 2, по който да работят учениците. Изпитът започна в 9:00 часа, а тестът съдържаше общо 23 задачи. От тях 20 - с четири възможности за отговор, от които само един е правилен. Общо 3 от задачите бяха със свободен отговор, в който учениците трябваше да опишат и аргументират изпълнението на определената задача.
Учебното съдържание обхваща изучаван материал от пети, шести и седми клас, като включва теми от алгебра, геометрия, текстови задачи и вероятности.
Първата част от изпита беше с продължителност 75 минути, а втората – 90 минути. За учениците със специални образователни потребности беше дадено повече време за работа – съответно 115 минути за първата част и 140 минути за втората. Учениците можеха да ползват и свитък с формули. И тази година в националните оценявания бяха включени повече практически задачи, с които се проверяват уменията на учениците да ги прилагат при решаване на конкретни казуси.
Максималният брой точки от изпита е 100. Резултатите от националните външни оценявания след 7. клас ще бъдат обявени до 1 юли включително.
Измежду 23 задачи децата намериха затруднения най-вече във Втори модул - или последните 3 въпроса. Те са със свободно разписване, по-сложни и носят по-голям брой точки от останалите 20. Децата дори определиха 22-ра задача като неточна или с непълно условие.
А сега пред някои от учениците предстои и трети изпит - Външно оценяване по чужд език, което е по желание и ще се проведе на 23 юни. А всички резултати ще станат ясни до 1 юли.
► След това - между 8 и 10 юли, предстои подаването на документи и кандидатстване за 8 клас.
На смущението сред децата за непълно или неточно условие на 22-ра задача по Математика от просветното министерство поясниха пред NOVA:
„Задача 22 от теста по математика е преминала през експертна оценка в съответствие с установената процедура. При създаването ѝ, както и по време на експертната проверка и оценяване на изпитните материали, не е установен пропуск или неточност в условието на задачата.”
Объркване децата са имали и на въпросите по Български език и литература. Те смятат, че е имало проблем с 16-и въпрос.
И тук от Министерството на образованието не отчитат грешката да е във въпроса. "Условието не е грешно зададено, а провокира мислене”, посочиха от МОН.
► Дебатът за промени в изпита
И докато емоциите от външните оценявания ще продължат поне до резултатите през юли – то дебатът за промени в изпита продължава.
„Форматът би трябвало да се раздели: първата част – Пиза, втората - изпитен конкурсен за ученици, които са решили да отидат да учат на друго място”, посочи директорът на 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов" Диян Стаматов.
Дотогава обаче изпитите в 7 клас остават решаващ фактор за продължаване в гимназиален етап на обучение.
Редактор: Ина ГригороваПоследвайте ни