Това заяви ресорният министър Красимир Вълчев

Кога учениците да завършват основно образование? Този въпрос поставят от МОН. Сред основните мотиви е това, че българските деца са принудени много рано да взимат важния избор в кое направление да продължат обучението си. До дни проектозаконът, предвиждащ десетки промени за ученици и учители, ще бъде внесен в парламента.

Въпреки че проектът е публикуван за обществено обсъждане от месец, родители и организации питат защо Просветното министерство държи да се случат тези промени.

МОН предлага промени в Закона - без телефони в училище и с нови санкции за учениците

Част от предложенията в проектозакона са: забрана на телефоните в училище, засилена езикова подготовка по БЕЛ, възможност за повтаряне на 1 клас, преструктуриране на математическите училища, нов вид наказания за учениците, нов предмет - "Добродетели и религии". Част от тези идеи създадоха разгорещен дебат и доведоха дори до протести.

Към момента изглежда МОН не обмисля да нанася съществени корекции. Това може да се случи по настояване на мнозинство от депутати, когато проектозаконът бъде подложен за гласуване в парламента. Но все още не е ясно дали процесът ще завърши навреме, така че промените да влязат в сила още от тази учебна година.

Програмата по „Добродетели и религии“ ще е готова до септември

Родители и организации са отправили стотици въпроси към просветното министерство. „Голяма част от хората, които са ангажирани в областта на образованието, изразяват своето мнение, но някак всичко отива като в черна дупка в МОН. Към този момент ние не сме получили никакъв отговор на нито едно становище, на нито един въпрос”, каза Георги Богданов, изпълнителен директор на Националната мрежа за децата.

Те са категорични, че част от задаващите се промени изобщо нямат място в българското образование. „Това е темата, свързана със задължителното християнство и задължителния ислям, които искат да бъдат включени в учебната програма на децата”, допълни Богданов.

Въпреки апела за удължаване на обсъждането, образователното ведомство придвижва проекта към следващия етап. „Колкото и да го обсъждаме, някои теми ще останат необсъдени и дискусионни. Имаме намерение да го вкараме в Народното събрание до средата на юли. Смятам, че достатъчно го обсъждахме, ясни са мненията, ще оставим на народните представители да решат”, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев.

Сред спорните теми са също възможността за повтаряне в първи клас, както и изключването на родителите от решението в каква форма на обучение да бъдат децата със специални образователни потребности. Някои промени обаче се очакват с нетърпение от учители и директори.

„Нашите желания са да има по-олекотен формат за бързи и елементарни санкции - забележки и отстраняване от училище”, изрази мнение Диян Стаматов, директор на 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов".

Въпреки че липсва консенсус между различните страни, просветното министерство отвори нова дискусия - дали децата да завършват основно образование в по-горен клас. Според министър Вълчев в повечето от останалите страни се завършва в осми или девети клас, а тук децата са принудени да правят рано важен избор.