Нови мерки влизат в сила от 8 август

В отговор на най-големите страхове на българите – спекулативното повишаване на цените при въвеждането на еврото – държавата предприема превантивни мерки, които ще влязат в сила месеци преди официалната смяна на валутата. Според Зорница Русинова, председател на Икономическия и социален съвет, новите промени в Закона за еврото дават ясни механизми за контрол и завишени санкции, които ще действат още от 8 август тази година, за да се гарантира плавен и честен преход.

Комисията по бюджет и финанси одобри промените в законите за бюджета и за приемане на еврото

В „Интервюто в НОВИНИТЕ NOVA“, Зорница Русинова уточни, че промените в закона имат за цел да внесат яснота и да предотвратят спекулативни практики. Една от ключовите мерки, която стартира от 8 август, е задължителното двойно обозначаване на цените в лева и в евро.

„Законът за първи път ни казва, че санкциите, които държавата може да наложи, няма да бъдат от 1 януари следващата година, а ще могат да влязат в сила от 8 август, на практика от следващия месец, когато се започва двойното обозначаване“, обясни Русинова.

За да се избегне подвеждане на потребителите, законът предвижда строги изисквания цените да бъдат изписани с еднакъв шрифт и размер. Тези превантивни мерки са допълнени със завишени санкции за търговците, които не спазват правилата.

На въпроса как ще се дефинира „необосновано“ вдигане на цените, Русинова отговори, че това е работа на контролните и регулаторни органи. Те ще извършват проверки и ще преценяват дали има опити за спекула, като в същото време всеки търговец ще има право да обжалва наложените му санкции.

„Това е работата всъщност на контролните органи и на регулаторните органи, които трябва да защитават правата на потребителите, които ще ни дадат увереност, че ако има някаква промяна в цената, тя може да се дължи например на промяна в цените на световните борси“, коментира тя.

Зорница Русинова изрази увереност, че по-голямата част от търговците няма да спекулират и посочи, че много от тях вече доброволно прилагат двойно обозначаване на цените. По примера на Хърватия се предвижда и въвеждането на доброволна кампания за прозрачност, в рамките на която големите търговски вериги ще публикуват цените си на седмична основа.

Редактор: Мария Барабашка