Снимка: iStock
Изследването показва, че цените в малките търговски обекти са по-ниски в сравнение с големите вериги
Сериозни отклонения между цените на едро и дребно при продуктите от малката потребителска кошница, отчетоха от КНСБ. Разликата при различните стоки е между 19 и 100%. Данните на синдикатите се отнасят за основните храни. Най-сериозно е поскъпването по веригата при краставиците - малко над 100%. На борсата килограм струва лев и 63, а в магазина около 3.30. Със 70 на 100 се оскъпява и сиренето като от 11.50 то достига до близо 20 лева за килограм. С над 50% поскъпват и картофите и и яйцата.
Изследването показва, че цените в малките търговски обекти често са по-ниски в сравнение с големите вериги, а при някои стоки разликата е до 10%. Такива са яйцата, пакетираният бял боб, доматите, и сиренето.
Пазарът на храни остава стабилен, отчитат от ДКСБТ
По райони можем да видим, че олиото е най-скъпо в Пловдив и най-евтино във Враца. Свинският бут е с най-висока цена във Варна и с най-ниска в Монтана.
В София на Голяма Богородица Димитър и съпругата му избират продукти за вечерята, която ще е домашна.
„Салата по 20 лева, шопска салата това нормално ли е? Като гледаш тук на пазара вече хубавият домат е 6.50, 5.50 – 6.00 лева краставица долу-горе и във вкъщи ти излиза скъпо, но поносимо е”, обясни Димитър Йоргов и добави: „Страдат хората, защото произвеждат, трудят се, а разни прекупвачи вдигат цените по няколко пъти и на пазара излизат скъпи. Да слагаш по 100, по 200% отгоре - това е престъпление за мен направо”.
Потребителската кошница у нас поевтиня с 2 лв. за седмица
На пазара в Пловдив Мария Цветкова от години сама произвежда зеленчуците, които продава. При нея доматите се продават за 4,50, а краставиците за 3,50. Като търговец Мария изчислява, че салата у дома е по-евтина заради надценките по веригата: „Да отидете до пазара, да си купите хубавите домашни краставици, домати и да си направите вкъщи. В заведенията излиза двойно и тройно по скъпа. Плюс това няма гаранция, че са български. Доматите обикновено са вносни“.
Осем стотинки – точно с толкова са поскъпнали продуктите в малката потребителска кошница през юли. Голяма разлика обаче има в цената при производителя и на щанда – при потребителя.
„И тук вече възниква въпросът за ценообразуването по цялата верига – как една стока стига до щанда на дребно, какви са всичките надценки. Обосновано ли е това поскъпване от 30 до 70 % или не е? Тук вече трябва да се задействат регулаторните”, каза вицепрезидентът на КНСБ Любомир Костов. „Малките търговски обекти държат средно с между 1 и 10% по-ниско цени на тези 21 стоки, отколкото големите. Също въпрос, на който за момента не намираме отговор”, обясни Костов.
От търговските вериги не коментираха темата. Данните от месечната проверката на КНСБ на 21 стоки в над 600 малки и големи търговски обекта показват, че през изминалия юли се наблюдава задържане на цените в малката потребителска кошница поради намалението на някои сезонни артикули.
Последвайте ни