Най-сериозният проблем са липсващите или повредени устройствата за претоварване...
Между 70 и 80 хиляди асансьора в България са опасни за използване. Това сочат данните на Българската асансьорна асоциация. В цялата страна има близо 120 хиляди машини.
Най-сериозният проблем са липсващите или повредени устройствата за претоварване. Това позволява в асансьора да се качат много повече хора от капацитета му.
Избрахме произволен асансьор в София и помолихме независим асансьорен техник да коментира неговото състояние. Машината е произведена през далечната 1968 година, но в нея са заложени европейски стандарти, валидни и в момента. Друг е въпросът какво е състоянието й в момента.
Кабинната врата не работи. Шахтата не е изчистена. И още – кабината се клати, няма бутон за аларма, счупени са стъклата на етажните врати. За всеки от тези проблеми асансьорът трябва да бъде спрян, до отстраняване на неизправността, обясняват специалистите.
Този тип асансьори в България са 20 на сто. Разликата може би е единствено, че не са в такова окаяно състояние, разказват експертите.
От асоциацията са притеснени, че реално няма контрол върху безопасността на машините.
За да станат безопасни асансьорите, трябва да се направят някои основни неща – да се монтират кабинни врати и на тези машини, при които не са фабрични, шахтите да са в изрядно състояние, да се премахнат стъклата на етажните врати, да се обезопаси осветлението и да се създадат диспечерски центрове при засядане в кабината. Становището на отговорните в България институции ще търсим в следващите дни.