Тя ще заработи до няколко месеца и ще предоставя нужната предварителна информация за банкките
През последните години станахме свидетели на безброй потребителски оплаквания от една или друга банка. По-критичните дори говорят за банков произвол срещу клиента.
До няколко месеца обаче ще заработи потребителска система, която ще оценява кредитните институции. Целта е всеки от нас да разполага с така нужната предварителна информация за банките.
За да се справи в кризата Николай лавира между три банки. Внимава преди да подпише договор.
„На този етап ми прави впечатление, че има няколко банкови институции, които имат адекватна политика. Но за съжаление, това не е масова практика. Особено големите банки в България се държат малко странно”, на мнение е Николай.
Клопките обикновено се крият между редовете в договора. Ключът е в предварителната информация. До началото на пролетта движението "Angry Sheep" ще стартира потребителска система за оценка на банките у нас.
„С този рейтинг ще дадем възможност на всеки човек да знае предварително какво да очаква, след като подпише договора за кредит”, обяснява финансовият консултант Васил Кендов.
Критериите за оценка са изградени по модел на Световната банка, обясняват идеолозите на проекта. Те включват прозрачност на условията преди сключването на договора, качество на продукта, евентуални опасни клаузи и възможност за лесно напускане на банката при по-добра алтернатива.
Информацията се събира от доброволци - най-често хора, които са препатили от една или друга банка.
До месец и половина движението ще е готово с данни за прозрачността в банковия сектор. Цялата система под формата на подбрана полезна информация ще е налична в началото на април.
В глобален мащаб потребителското доверие е ключов момент в анализите на банковия сектор. По данни на консултантската компания "Ърнс Енд Янг", през 2012 г. две трети от хората в Европа имат все по-малко доверие в банковата система.
Доверието се гради с качество, а за качеството най-добре говори потребителската оценка. В частност и тази на Николай.
„В един момент клиентът ще е определящ. Защото всяка банка има нужда от свежи капитали, а пък те са при нас, потребителите”, отбелязва самият Николай.
Повече подробности ще намерите във видеото.
Репортер: Николай Василковски