Автобусните компании са категорични, че засега няма да вдигат цените на билетите

От началото на месеца нови европейски правила защитават правата ни, когато пътуваме с автобус. Оказва се обаче, че много малко са тези, които реално знаят към кого да се обърнат, когато багажът им изчезне, или автобусът им закъснее например. 

 

Затова в международния ден на потребителя експерти информираха пътниците, пристигащи на централната автогара в София – за обезщетенията, които могат да търсят в подобна ситуация.

 

Почти всяка седмица четвъртокурникът Иван пътува с автобус от София към Свищов. Досега не се е случвало да чака с часове на гарата, но признава, че дори да попадне в проблемна ситуация, не знае към кого да се обърне за помощ.

 

Ако автобусът на Иван закъснее или остане без багаж – наистина първо трябва да потърси съдействието на фирмата-превозвач. 

 

„До един месец той трябва да отговори с решение на проблема, а при по-специфични ситуации – до 3 месеца. Ако това не се случи се намесва оторизираният орган – у нас това е ДАИ”, коментира Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център – България.

 

„Основната идея е гражданите да се чувстват сигурни – не само на територията на България, но и в целия ЕС”, каза Петър Нацев, представителство на ЕК в България.

 

Кога всъщност можем да потърсим помощ? Ако багажът ни изчезне – обезщетението, което ни се полага е до 2400 лева. При закъснение повече от 2 часа или при дублиране на места в автобуса – пътниците получават парите си за билета, а ако курсът не продължи – им се полага и обезщетение – равно на половин билет. Десет пъти скача и цената на застраховката "Гражданска отговорност" на местата в автобусите.

 

Ако автобусът ни закъснее повече от три часа вече ще имаме право на храна и напитка, а при нужда – и на нощувка в хотел”, добави Георги Георгиев.

 

„Силно се надявам автогарите и превозвачите също да участват активно в този процес и да имаме съвсем скоро информационни табла, подобни на тези на летищата с правата на пътниците”, заяви Богомил Николов от асоциация „Активни потребители”.

 

Въпреки промените, автобусните компании са категорични, че засега няма да вдигат цените на билетите