Според председателя на Българска асансьорна асоциация има абсолютна липса на контрол и на надзор
„В България има над 80 000 асансьора, които не отговарят на европейските изисквания за безопасност. Те са на по повече от 40 години. Няма превозно средство, което е на 50 години и вози хора”, заяви за „Събуди се” председателят на Българската асансьорна асоциация.
„Страховете могат да бъдат голям страх. За последните четири години няма нито един смъртен случай, а инцидентите с наранявания се броят на пръстите на едната ръка, а голяма част от тях са свързани по време на ремонта”, обясни председателят на Държавната агенция по метрология и технически надзор - Стефан Цанков, във връзка опасностите, които крият асансьорите.
Стефан Цанков не отрече, че има проблеми:
„Начинът, по който контролният орган не е работил години наред - не е осигурявал достатъчна проследимост на процесите. В момента в ескпресен режим се опитваме да имаме електронни регистри и прегледи, така че всеки ползвател на асансьор да може в интернет да провери кога е проверен неговият асансьор, изправен ли е и да има спокойствие, че е безопасен.”
По думите на председателя на Държавната агенция по метрология и технически надзор действително има сигнали за фиктивни проверки:
„Самият факт, че има несъразмерно съотношение между проверяващи и брой съоръжения е показателен. Имаме 309 лицензирани фирми за цялата, които извършват технически контрол на съоръженията. Но имаме фрапантни случаи на фирми без персонал или фирми с един човек, който трябва да провери хиляди съоръжения.”
На въпрос на водещата Мира Иванова защо такива фирми работят, Стефан Цанков заяви, че имало натрупани практики, които се опитват да отстранят и че от началото на годината са били отнети лицензите на 67 фирми.
Според Валентин Маринков - председател на Българска асансьорна асоциация, системата е абсолютно порочна:
„Има абсолютна липса на контрол и на надзор – и от страна на частните лицензирани фирми, и от страна на държавната инспекция. Нормативната база е такава, че е създадена доста сериозна система за контрол. И тя, ако работи, няма да има никакви проблеми. Само, че тя не работи и това е проблемът.”
Как може да бъде решен въпросът със старите асансьори – гледайте във видеото.