Нови глоби за неправилно паркиране - между 50 и 200 лева
Депутатите окончателно приеха паркиралите в градинки и на тротоари водачи да плащат между 50 и 200 лева, като това ще зависи от тежестта на нарушението и ще е по субективна преценка на КАТ.
В момента санкцията е 20 лева, а управляващите първоначално искаха да я заковат на 200. В този смисъл има леко отстъпление. Разбира се, не се мина без спорове както в пленарната зала, така и на улицата.
В един от централните столични квартали преминаването по тротоара често е на практика невъзможно. Затова живущите одобряват новите солени глоби. Мисия невъзможна е и паркирането, а голямото плащане невинаги води до малко коли.
Именно заради този омагьосан кръг сериозни критики към повишените глоби имат и експертите - например бившият министър на транспорта Кристиян Кръстев.
"Както с всяко друго нещо в България, и сега слагаме каруцата пред коня. Нямаме реалностите, за да бъде приложен този закон равно за всички”, на мнение е той.
Причината е, защото в големите градове няма паркинги, а в малките няма пари. Сходни аргументи звучаха и в Народното събрание.
"Един пенсионер, който изкарва колата един път годишно, за да закара жената в болницата, защото се е наложило, и няма къде да спре – спира, където не трябва и плаща 50 лева глоба”, заяви Таско Ерменков от БСП.
"След като не е решен проблемът с паркирането, не може да налагаме толкова сурова глоба. Ние ще отворим огромно поле за корупция”, коментира Настимир Ананиев от Реформаторския блок.
Идеята на солените глоби била да има дисциплиниращ ефект, а не да се бърка в джоба на хората. Друго опасение е, че няма критерий кой нарушител трябва да плаща повече и кой - по-малко. Това ще преценява санкциониращият орган.
Глобите ще важат не само за неправилно паркираните коли, но и за изоставените с години автомобили, каравани и каруци в междублоковите пространства и градинките.
Депутатите приеха още частни фирми да могат да стопанисват сините и зелените зони в градовете.