След инцидента в тунела „Витиня” екип на Нова реши да направи един експеримент
След инцидента в тунела „Витиня”, при която над 50 коли катастрофираха, екип на Нова реши да направи експеримент с 8-кратния рали шампион на България Димитър Илиев.
Какъв е спирачният ни път, когато настилката е мокра и хлъзгава?
„Път, намазан с гориво е много опасен, тъй като шофьорът не може да го види. Когато се слее с водата пътят става черен. Така се удължава спирачният път. Ако си в завой, колата изпада в недозавиване”, обясни Димитър Илиев.
А как да избегнем опасността?
Проверяваме. Скоростта ще е 80 км/ч, с колкото е разрешено да се кара в тунел. Димитър Илиев е зад волана и първо ще спира на суха настилка. Автомобилът е с ABS система. Спирачният път е 20 метра и 40 сантиметра.
Следва опит със същата скорост, но пътят вече е мокър. Колата спира 32 метра, след като е натисната спирачката.
И третият опит. За него мокрим асфалта не с масло или гориво, а с препарат за почистване, който ще направи настилката по-хлъзгава. И ето резултата. Спирачният път е 45 метра. С 13 метра повече от опита при, който пътят беше само мокър.
„Смея да уточня, че ако разливът е бил от нафта или масло, със сигурност е много по-хлъзгаво отколкото с веро. Ние не го правим по този начин, защото ще замърсим природата, но истината е, че щеше да е много по-дълъг спирачният път. И аз съм подготвен в момента, вчера шофьорите не са били подготвени”, обясни Димитър Илиев.
Не само хлъзгавата настилка обаче може да е капан за шофьорите.
„Причините са много, но зад всяка една катастрофа стои малко или много човешка грешка”, смята Димитър Илиев.
Това са най-често високата скорост и липсата на дистанция. И още един капан, който може дани коства живота през този сезон - аквапланингът.
„Той настъпва внезапно, без да очакваме, а решението е да караме по-бавно”, смята Димитър Илиев.
Защото иначе краят може да е фатален!
Същевременно преди тунела „Витиня” ограничението на скоростта беше намалено и вече е 70 километра в час. Има и поставен знак, че пътят е хлъзгав.