Снимка: Архив ЕПА/БГНЕС
Класацията нареди Агенция "Франс Прес"
Часове след оповестяването на смъртта на легендарния Дейвид Бауи, АФП определи 10-те най-емблематични негови парчета - пейзаж на кариера, разпростряна в 6 десетилетия и десетки музикални епохи.
1. „Space Oddity” (1969)
Първият голям хит на Бауи е и представянето на астронавта Майор Том (Major Tom) – една от многото различни персонификации на Бауи. Въпреки че е последвана от една от най-фамозните кариери в рок и поп музиката, „Space Oddity” остава може би най-познатата песен на Бауи.
2. “Life on Mars” (1971)
След 2 години без хит, Бауи се върна в орбитата с това театрално изпълнение, което се описва като „кръстоска между бродуейски мюзикъл и картина на Салвадор Дали”.
3. „Changes” (1971)
Въпреки че при излизането си дори не влиза в британския топ 40, парчето „Changes” (Промени) се счита за първоначален манифест на избрания творчески път на Бауи – радикалните му превъплъщения в нови и нови персони.
4. „Starman” (1972)
Легендарното парче въвежда може би най-известното алтерего на Бауи – Зиги Стардъст – същество от космоса, което носи надежда на земната младеж чрез радиото. Интересен факт е, че хитовата песен е включена в "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" в последния момент.
5. „The Jean Genie” (1973)
Това е пряката почит на Бауи за легендарния американски художник Анди Уорхол и цялото му обкръжение, от което в някакъв момент е част и британския певец. В заглавието обаче се има предвид френския писател Жан Жене. Бандата „Simple Minds” взимат името си от текста на песента.
6. “Young Americans” (1975)
Песента, с която Бауи и глем рока най-накрая пробиват на американския пазар. Текстът съдържа много препратки към движенията за граждански права през 60-те години и американския президент Ричард Никсън.
7. “Heroes” (1977)
Написана заедно с Брайън Ено, като част от „Берлинската трилогия” на двамата – албумите “Low” (1977), “Heroes” (1977) и „Lodger” (1979). По това време Бауи пребивава в Западен Берлин. Това е една от песните му, на които са правени най-много кавър версии, заедно с „Rebel Rebel”
8. Ashes to Ashes (1980)
Меланхоличният епитаф на Бауи за епохата на 70-те и собствената му борба с пристрастяването към кокаина са олицетворени от завръщането на Майор Том. Това е първият от много негови видеоклипове, в които звездата е в амплоа на арлекин.
9. „Let's Dance” (1983)
Въпреки комерсиалния успех на едноименния албум, отявлените фенове на Бауи силно критикуват поп подхода в него. Певецът по-късно ще опише периода като „годините, в които бях като Фил Колинс”.
10. „Blackstar” (2015)
В десетминутната заглавна песен от последния албум на Бауи, издаден на 69-тия му рожден ден и само два дни преди смъртта му, определено може да се долови поглед към собствения му край. В сюрреалистичния видеоклип жена пренася мъртъв астронавт, за който лесно може да се предположи, че олицетворява самия Бауи и много от персоните му, към извънземен град.