Миналата година повече от 80 000 автомобила в страната са отишли за скрап

 

Рекордни дългове за изоставени коли. Повече от 4 милиона лева за паркинг дължат собствениците на стари автомобили, вдигнати с паяк в столицата. Само за миналата година повече от 80 000 изоставени автомобила в страната са отишли за скрап. Защо, въпреки това, проблемът остава нерешен?


Само за последните седем години предадените за скрап автомобили в София са над половин милион. Въпреки това все още можем да видим стари коли да гният пред блоковете. А тези, които са паркирали неправилно идват тук – в наказателния паркинг на София. Повече от 200 трошки гният тук, като най-старите са в паркинга вече 15 години, а междувременно се трупат и такси за престой. Така ето тази кола, която трудно може да се продаде дори за части за не повече от 200 лева, ще струва на собственика й 50 000 лева. Как това може да се промени?


Джулия ударила колата си преди около месец. Автомобилът й вече е неизползваем и затова сама е поискала да бъде предаден за скрап.


„Другият вариант беше просто да стои и мили хора да започнат да я разфасоват лека полека и затова решихме, че просто е по-добре да я изтеглят. Така и така няма достатъчно места пред блока”, разказва Джулия.


Колата на Джулия ще бъде откаран на специална площадка. Там тя ще остане 14 дни и ако собственичката размисли, ще може да си я върне, но срещу определена сума. От около 50 лв. до близо 300 лв. в зависимост от отдалечеността на площадката и престоя там.


„След изтичане на този 14-дневен срок, на следващия ден ние рециклираме колата”, обяснява Петър Мицин, директор на оползотворяваща организация за отпадъци.


Една трета от хората идват да си откупят колата в този двуседмичен срок, останалите не се интересуват.


„Останаха съвсем малък брой изоставени автомобили. Ще дам пример, за миналата година са около 50”, добавя Мицин.


Тези коли на практика са отпадъци, които не могат да стоят по улиците. Когато инспекторите видят такъв автомобил му слагат стикер, с който се дава срок на собственика.


„В този тримесечен срок собственикът или упълномощено от него лице, е длъжен да предаде доброволно този автомобил на площадка за временно съхраняване и разкомплектоване”, обяснява Полина Асенова от "Контрол по паркирането" в Столичния инспекторат.


Ако това не се случи, автомобилът се премахва принудително. По-голямата част от хората обаче доброволно са дали колите си за скрап. Тук обаче нищо не е доброволно – в наказателния паркинг на „Центъра за градска мобилност” се охраняват стотици коли, вдигнати с паяк и непотърсени от никого.


„Тук има автомобили от 2001-ва година. Натрупани са суми от порядъка на 45 000 – 46 000 лева”, обяснява Румяна Милова от „Център за градска мобилност”.


Тази сума се получава от глобата за вдигане с паяк - 60 лева, плюс по два лева на час за престой в паркинга или 16 лева на ден. Така за няколко от най-старите автомобили веме се дължат по 90 000 лева и то без начислени данъци. Дълговете на тези над 200 коли тук са за близо 4 500 000 лева.


За да се реши проблемът, от дружеството обмислят законодателни промени, с които и тези автомобили да се предават за скрап.


А ситуацията по градове в страната. Ако годишно в София се изоставят около 200 автомобила, в Пловдив са на половина – близо 100. В Бургас миналата година повече от 400 изоставени коли са събрани, а в Стара Загора - 144.