Телевизията е продукт, който се консумира през очите, споделя тя в интервю за "24 часа"
- Г-жо Сарелска, предстоят ли промени в Новините на NOVA? Отскоро Силва Зурлева - член на борда на директорите на "Нова Броудкастинг груп", отговаря пряко за новините и актуалните предавания.
- Новините и актуалните предавания на NOVA в момента са в пика на своето представяне. Водещите на Новините на NOVA, на "Здравей, България" и на останалите ни актуални предавания са сред най-обичаните и авторитетни лица на пазара.
Ние продължаваме да развиваме това, което имаме. Защото по-трудното от това да успееш е да задържиш успеха задълго. Така че сега, след като направихме новото студио, се концентрираме в нови идеи и рубрики за новия сезон. Моята работа е да предложа възможно най-добрия продукт и мисля, че имам екипа, с който да го направя.
Със Силва и досега сме работили заедно, нейният приоритет винаги е бил успехът на NOVA, така че мисля, че в това отношение с нея можем да бъдем само съюзници. А тя е и живата история на Нова телевизия.
- Ще напускате ли? Подобни слухове се появиха, малко след като в тв ръководството на NOVA имаше преразпределение на отговорностите.
- Чак слухове, не бих казала. Появиха се публикации в едни определени сайтове, което го разчитам като пожелателно мислене от страна на някои кръгове. Не мисля да напускам, както ти казах и тогава, за мен е важно да мога да работя професионално и по правилата, в които вярвам и които винаги съм отстоявала. Дори и на някого това да не се харесва. Имам работа за вършене, обичам тази професия и вярвам, че нейният смисъл и функция трябва да се отстоява. Докато имам тази възможност в NOVA, не виждам причина да мисля за напускане.
- Напрежение в екипа ви се появи след напускането на разследващия журналист Васил Иванов. Как се отрази това на работата ви?
- Да, журналистите в NOVA наистина бяха афектирани от опита за подмяна на историята. Защото те най-добре знаят кой кой е и кой какъв е. Събитията по-скоро обединиха хората в нюзрума и ми дадоха подкрепа, която ми помогна да продължа и да оставя тази тема в миналото.
Всеки доказва себе си с работата си. А последните няколко месеца бяха изключително силни за разследващия екип на NOVA. Тина Ивайлова получи голямата награда за разследваща журналистика. Само миналата седмица Вероника Димитрова извади на светло обществени поръчки, печелени от хора от джебчийската мафия не в едно, а в цели три правителства. Генка Шикерова разкри как се източва Здравната каса през санаториуми. Марин Николов имаше сериозно разследване срещу прокурор, замесен с криминални кръгове. Това е реалният измерител на нашата работа. Разследванията остават запазена марка на Новините на NOVA и стратегията ни е да продължим да ги развиваме.
Генка, Марин, както и Миролюба Бенатова са запазени марки в този жанр и съм щастлива, че те са част от екипа и предават нататък своя опит.
- Как отговаряте на обажданията на политици и хора с власт, които искат нещо от новините - я да бъдат показани, я да не бъдат?
- Отговарям им по същество. Истината е, че на мен политици ми се обаждат рядко. Когато го правят, водим нормален и аргументиран разговор. Като с всеки зрител или всеки друг, който би имал някакви претенции или сигнали към новините- изслушвам ги, подхождам с професионални аргументи и правя това, което смятам за правилно. Всякакво външно влияние е пагубно за новините. И цената, която би платила медията със своето доверие и авторитет, със сигурност е много по-висока от евентуална полза, която би имала, ако обслужи определен интерес. Това е просто за разбиране. И мисля, че вече този урок е научен - имаме примери на медии у нас, които загубиха всичко именно защото вярваха, че могат да си позволят такова заиграване. Остава и политиците да разберат, че от това няма полза за никого, включително и за тях.
Да имаш вярно огледало, е изключително животоспасяващо, особено когато си във висока властова позиция. Защото желаещите да покажат слабостите ти стават все по-малко по пътя нагоре. Затова свободните медии са важни. И затова незавидното място, което страната ни има в класацията за свобода на словото, е проблем на всеки един гражданин. За съжаление, мисля, че повечето хора не осъзнават това. А медиите ни имат нужда от този публичен натиск - да бъдат независими, достоверни и професионални. Ако публиката го изисква от нас, това би ни дало и повече имунитет като журналисти. Защото в момента много често колегите, които спазват правилата и не обслужват никого, получават удари от всички страни. Но не получават подкрепа от обществото. Това действа демотивиращо. И се питаме за кого тогава го правим? Но отговорът "Защото това ни е работата" би трябвало да е достатъчен.
- Новините на NOVA вече са в ново студио и според пийпълметричните резултати това също допринася за увеличения им рейтинг. Наистина ли формата има толкова голямо значение, не е ли по-важно съдържанието?
- Съдържанието е най-важното. Или както казват американците: Content is the King ("Съдържанието е кралят."). Само дето в телевизията студиото, дизайнът, визията - всичко това е на практика съдържание. Защото телевизията е продукт, който се консумира през очите
И това е първичното. Майсторството е, ако можеш да стигнеш до умовете и сърцата, но добрата визия е само улеснение и предимство в тази комуникация. В новото ни студио концепцията е точно тази -историята, разказана в кадри, и този разказ започва още от първата дума на водещия. Затова имаме тези огромни видеостени, които се превръщат в различен декор за всяка една история. И то автентичен декор - роден от живота и от кадрите, които са заснели нашите репортери и видеожурналисти.
- Как се пуска ново студио, има ли някакви особености, които зрителят не разбира и не вижда?
- Това е дълго готвена и дълго чакана промяна. В последните години новините на "Нова", като тук включвам и сутрешните блокове и актуалните предавания, търпят сериозно развитие и вече сме лидер при активното градско население. Новите студиа просто отговарят на тази нова позиция, завоювана с много работа и хъс от целия екип.
А иначе зад пускането на ново студио стои огромен труд на десетки хора. Денонощен труд при това, репетиции нощем, защото през деня студиата са заети с текуща продукция. Но това са от онези любими за мен проекти, които те отделят от рутината на всекидневната работа, изискват размах, визия, креативност, вземат ти съня, но те зареждат. А когато резултатът е добър, удовлетворението те храни за дълго. В случая отзивите са много положителни и промяната е за добро.
- Ще има ли още промени? Освен за новините и "Здравей, България" обновихте и декора на "Събуди се" в събота и неделя.
- Промяната е цялостна - в новото студио сетове имат и "Събуди се", и "Часът на Милен Цветков". Дизайнът следва световните тенденции в телевизионния бизнес, а реализацията и креативната концепция са на български екипи. Проектантите на студиото са двама млади и изключително талантливи хора - студио "Пистолет", с които работихме и на изборите, и които успяха да уловят всички нюанси на концепцията за студио, която имахме аз и главният продуцент на новините Цветомир Семов.
Концепцията за графичния дизайн е на маркетинг отдела на NOVA. Изпълнението е на Ивайло Богатев и Любомир Петров, които също се справиха блестящо.
- Как се правят телевизионни новини и кога те са успешни?
- С интерес към света, в който живеем. И със страст. Новините са много изискваща професия. Ако не обичаш тази работа истински, тя може само да ти вземе. Тя дава много, но само на тези, които са готови да й дадат всичко.
- Използвате ли дронове в работата си? Преди години новинарите мечтаеха за хеликоптер, за да снимат обектите си.
- Веднага ти давам пример от последните дни - верижната катастрофа на магистрала "Тракия". Нашият колега Благой Момчилов беше на мястото и благодарение на неговите кадри от въздуха всички видяхме размера на случващото се на живо по телевизията. Видяхме и защо се случва - видяхме мъглата и дима, заснети от Благой с неговия дрон. Новите технологии са изключително важни в телевизията.
Дронове, 360-градусови камери, дори и мобилните телефони на нашите зрители- всичко това ни помага да показваме събитията, когато се случват, както се случват и там, където за зрителя е най-удобно и бързо да се информира.
- Как виждате тв новините в близко, а и в по-далечно бъдеще?
- Дигитално. Но смятам, че доверието винаги ще остане водеща ценност. И затова виждам в онлайн технологиите по-скоро среда, платформа, още едно средство, по което достигаме до хората. Авторитетът и достоверността обаче ще са това, което ще продължи да дава конкурентно предимство, особено срещу злоупотребите и фалшивите новини, прикрити зад анонимни автори и сайтове за бърза печалба.
Интервюто с Дарина Сарелска четете в ТУК.
Редактор: Маргарита Стоянчева