Снимка: БГНЕС
Според него голяма част от разработването на изкуствения интелект ще изисква задълбочена научна работа
"В четири висши училища има специалности, свързани с изкуствения интелект. Тук не е толкова важен въпросът как той ще промени системата на образованието, а как системите на образованието трябва да се променят, за да подготвим достатъчно хора за тази мащабна трансформация, която предстои". Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев по време на международната конференция „Educate to create 2019” в София Тех Парк, съобщава БГНЕС.
„Няма съмнение, че следващата голяма вълна не само от технологични, но и обществена трансформация ще бъде свързана с изкуствения интелект. Системата на образованието трябва да подготви младите хора да бъдат създатели. И дигитални създатели, но въобще създатели”, каза още министърът.
Мария Габриел: Стартъпите ще определят бъдещето на Европа
Изкуственият интелект ще замени голяма част от висококвалифицирания труд и периметърът на човешкия труд ще се стесни, твърди министърът. "Системите на висшето образование трябва да направят така, че младите хора да придобият т.нар. „преносими компетентности”, които ще ги отличават от машините. Това означава да се променят учебните програми във висшите училища и методите на преподаване, както и да се променят системите на оценяване. Висшето образование трябва да се променя”, обясни Вълчев.
По думите му голяма част от разработването на изкуствения интелект ще изисква задълбочена научна работа и тук въпросът е дали около българските висши училища да се организират центрове, в които да се разработва изкуствен интелект. „С промените, които предвиждаме в Закона за висшето образование ще се отвори нормативна възможност да финансираме национални програми във висшето образование. По този начин ще използваме финансовия инструмент да стимулираме висшите училища да направят конкретни дейности. По същия начин използваме и средства от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“, каза той.
Системата на ЕС срещу дезинформацията ще заработи от следващата седмица
Министър Вълчев каза, че изкуственият интелект се свързва най-вече с технологиите и инженерните специалности, но всъщност той в най-голяма степен ще обединява всички области на познанието като знания в областта на социалните, стопанските, правните науки, хуманитарните – биологията, етиката, но преди всичко ще е свързан с дигиталната креативност.
„С изкуствения интелект ние ще моделираме не само работни алгоритми и производствени процеси, но малко или много ще моделираме обществено отношение, обществено развитие и затова е необходима тази интердисциплинарност“, заяви образователният министър и добави, че предстои да разработят Национална научна програма в областта на изкуствения интелект.
На въпрос какво ще работят тези, които не се занимават с разработването на изкуствения интелект, Вълчев каза, че той ще засегне предимно висококвалифицирания труд, а останалите трябва да се научат да учат.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.
Редактор: Росана Манева