Ето кои са най-рисковите маршрути
Експеримент на NOVA - кой и как гарантира сигурността в нощните влакове? След последния случай на агресия и саморазправа във влака, при който възрастен мъж нападна с нож друг, наш екип се качи по една от рисковите дестинации. Защо въпреки уверенията на властите се оказа, че той не се охранява?
САМО ПО NOVA: Говори свидетел на кървавата разпра във влака София–Бургас
На централна жп гара в София ни посрещат полицаи, които обикалят около будките за билети. Във влака обаче се качи само екипът ни, а униформените останаха на гарата. Тръгваме към Пазарджик, като решаваме да заснемем пътуването със скрита камера.
В едно първите купета е седнал сам мъж. Носи си касетофон и бира. При него са добре дошли тези, които са готови да споделят пиенето.
„Пиеш ли? Пий, бе! Пий, бе! Ако ме уважаваш, пий. Една глътка”, настоява мъжът.
При шумния пътник отива кондуктор. Прави му забележка за силната музика. Ефект обаче няма. Докато в това купе купонът продължава, в съседното се вози мъж, който наричаме произволно Благой. Пътува от София до Стара Загора. Казва, че го прави често, защото пътуването му излиза евтино.
„Понякога има полицаи. Митове и легенди няма. Но както казваш ти, на някой им миришат краката. Някои пият. Аз даже си нося биричка и аз си пия”, разказа Благой.
Ниска лична хигиена е причината за нападението във влака София - Бургас
Признава, че през нощта във влака среща и наркомани. „Имало е случаи да ми налитат на бой наркомани. Започвам да бягам и така не mе хващат, но се държат неадекватно”, споделя още пътникът.
Екипът ни преминава през „критични” гари като тези в Костенец и Ихтиман. Кондукторът във влака казва, че по принцип трябва да има полиция в него. По време на експеримента обаче охрана липсва.
„Има влакове, в които би трябвало да има и е задължително. По статистика се знае кои са опасни, и къде се случват инциденти. Такива стават предимно в пътническите и в нощните влакове”, разясни железопътният експерт Петър Бунев.
Според него не е възможно да се проверява багажът на всеки пътник във влака.
„За да се стигне до това, трябва да се ограничи достъпът в гарите. Сега, в една гара може да влезеш отвсякъде”, добави Бунев.
НАПАДЕНИЕТО ВЪВ ВЛАКА: Разследват защо пътник бе намушкан с нож
Експертът смята, че полицията трябва да мисли и за безопасността на служителите във влаковете. Потърсени за коментар защо в този нощен влак няма охрана - от МВР отказаха интервю. Припомниха обаче думи на вътрешния министър от миналата седмица.
„Ефективността на служителите, които работят в жп транспорта, е много ниска. Да не кажа почти клоняща към нула. Такива нападения и тежки престъпления стават веднъж на пет години и е абсолютно нелогично хабенето на полицейски ресурс”, заяви по-рано Христо Терзийски.
Според министъра не е необходимо да бъде засилена охраната във влаковете. Пътуването на екипа ни до Пазарджик, за щастие, минава без инциденти.
Най-критични са вечерните влакове, които потеглят след 18 ч., нощните и работническите. Рисковите маршрути са по линията София – Бургас и по специално гарите Елин Пелин, Вакарел, Ихтиман и Костенец. По маршрута от София до Видин такива са гарите около Искърското дефиле – Своге, Лакатник, Зверино, Криводол и Бойчиновци.
За БДЖ липсата на полицаи в композициите не е проблем, защото те можели да се качат от всяка рискова гара.
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.