Как да превърнем възможностите за мобилност с учебна цел в реалност за всички?

В Брюксел се проведоха дискусии как може да се подобрят възможностите за мобилност с учебна цел в държавите-членки

Вече 35 години ЕС подпомага по всякакви начини пътуването на хора отвъд граница между държавите-членки с цел обучение. Това е начин да се увеличи взаимното разбирателство и познание между европейските народи, но и културния и обмена на умения и знания както сред подрастващите, така и сред професионалистите от различни сфери. Всичко това – благодарение на програмата „Еразъм+“. Програма, която дава достъп до това богатство от знания и на държави отвъд 27-те.

ГРАЖДАНСКИ ПАНЕЛИ

Гражданските панели са демократично нововъведение, което осигурява на хората централна роля при изготвянето на обществени политики. Европейската комисия започна тази инициатива съвсем наскоро – в началото на 2023 година – като продължение на Конференцията за „Бъдещето на Европа“ година по-рано.

Така от 28 до 30 април 2023 около 150 граждани (всеки трети – на възраст под 26 години), избрани на случаен принцип от всички 27 държави-членки, участваха в граждански панел – дискусии по групи (до 12 човека) и финална пленарна сесия - за да изработят, дискутират и представят общо 21 предложения за промени в сферата на мобилността с цел учене чрез „Еразъм+“, така че тази възможност да бъде облекчена и да включва все повече заинтересовани страни. Така основният въпрос, на който търсиха отговор и анализираха, беше:

Как да превърнем възможностите за мобилност с учебна цел в реалност за всички?

На финала те гласуваха отделните текстове, които предстои да бъдат предадени на експерти от Европейската комисия, за да бъдат включени в предложението на ЕК до Съвета. Препоръката ще бъде и ръководна рамка за Комисията за преодоляване на стимулите и пречките пред мобилността с учебна цел.

За да се стигне до препоръките обаче, всички участници бяха предварително запознати и с най-често споменаваните причини европейците да не са участвали дори веднъж в някаква програма за мобилност с цел обучение:

· липса на финансови средства

· недостатъчни чуждоезикови умения

· липса на информация за възможностите за мобилност

· полученият зад граница опит не винаги се признава в родната страна

С общата цел учебната среда да стане по-достъпна за всички, препоръките на гражданския панел подчертават колко е важно да се повиши допълнително осведомеността за възможностите и да се насърчи участието на хора с по-малко възможности. В тях също така се

очертават възможностите и предизвикателствата, породени от цифровизацията, и се проучват устойчиви решения за намаляване на въздействието на мобилността върху околната среда. Участниците посочиха ключови области за подобрения и приоритизирани решения за увеличаване на достъпа и участието в учебни дейности в чужбина, независимо от възрастта и образователната сфера, от училищното образование до професионалното образование и обучение, както и висшето образование, ученето за възрастни, както и неформалната учебна среда.

Паралелно с това, до 3 май всеки европеец имаше възможността да даде своите предложения онлайн – на платформа, в която ЕК попита как програмите за мобилност с цел учене да станат по-достъпни, по-привлекателни и по-приобщаващи.

ЕРАЗЪМ+ в цифри

· бюджет от 26,2 млрд. евро за 2021-2027 година

· очаква се в рамките на тези 7 години над 10 милиона души да пътуват зад граница, за да се обучават - включително студенти, учащи се, преподаватели, учители и обучители във всички сектори

· новата програма удвоява броя на възможностите, предлагани на учащите се в областта на професионалното обучение за краткосрочна мобилност с учебна цел и дългосрочна мобилност («ErasmusPro»), и разкрива тези възможности за държави извън Европа

ЕРАЗЪМ+ в България (само за 2021 година)

· над 25 млн. евро грантове за мобилност

· участвали са 1059 организации

· над 11 хиляди ученици и студенти са посетили България по Еразъм+ проекти

· близо 13 хиляди ученици и студенти от България са пътували в чужбина по Еразъм+ проекти

Разговаряхме с трима от общо четиримата българи, участвали в гражданския панел – за това защо са се включили и как те смятат, че трябва да се подобрят възможностите за участие в програмите за мобилност с учебна цел.

ЦВЕТАНА ПАЛИКАРСКА

/на 57 години, инженер химик, с втора специалност – педагогика и психология, работи като координатор проекти в частна фирма/

- Как станахте част от Гражданския панел на ЕК и с каква мотивация се включихте?

- Поканата за Брюксел получих от Кантар – социологическа агенция, наета от рекрута на нашата фирма. Приех предложението по две причини: имам педагогика, завършена като специалност,

без нито един ден стаж; а и може да се каже, че „завърших“ още едно средно образование заедно със сина ми, поради което съм наясно с влошаващото се качество и пропуските в него.

- С каква препоръка излезе Вашата група?

- Нашата група работи основно върху потенциалните пречки, които среща човек на възраст 30-55 г. – работещ, със семейство, с деца, достигнал някакво ниво в кариерата си. Групата се обединихме около препоръка за разработване на програма за насърчаване на хибридните модели на мобилност с учебна цел за служители.

Курсовете за език или професионална подготовка да бъдат онлайн в изпращащата страна, т.е. служителят е в собствената си страна. Така се съкращава времето в чужбина – там е само практиката, стажът във фирмата, практическите умения. Работодателят е длъжен да пусне в отпуск служителя за обучението в чужбина и да запази работното му място, но не му дължи заплата за този период. Фонд на ЕС трябва да поеме разходите му за живот, здравни и социални осигуровки.

Когато служителят отиде в чужбина за обучение е от полза за всички:

1. Служителят расте професионално и лично

2. Работодателят получава по-висококвалифициран служител

Ние не препоръчахме пряк обмен на служители между фирмите в ЕС, защото така изтичат мозъци – служителите не се завръщат.

- Как смятате, че трябва да се подобри програмата Еразъм+ в най-спешен порядък? И стига ли достатъчно информация за нея до България?

- Относно програмата Еразъм+ смятам, че липсата на информация за нея е най-големият проблем. След участието в Брюксел, аз лично потърсих информация за България. Няма платформа, място, на което да е събрано всичко. Излизат различни проекти, различни бенефициенти по оперативни програми. Т.е. ако човек не знае за програмата и не търси упорито и целенасочено, категорично не би се справил.

ЕВА НАЙДЕНОВА

/представител на „Галъп Интернешънъл“/

- Как станахте част от Гражданския панел на ЕК и защо се включихте в дискусиите?

- Включих се с мотивацията – хора от всички възрасти да имат възможност да учат, да развиват умения, да могат свободно да се обучават в други европейски страни. Както младежи, така и възрастни хора да развият своя потенциал и повишат образованието или професионалните си умения, като им се повиши оценката на пазара на труда.

- Коя от всички 21 препоръки изработихте вие?

- Нашата група излезе с предложение и становище за работодатели – да се даде възможност за мобилност с учебна цел на техните служители. Насърчихме хибридните модели за обучение, тъй като хората имат малко време, когато съчетават професионалния и семейния живот, често

не са в състояние да отидат в чужбина за по-дълъг период, което означава, че част от курса се провежда онлайн. Служителите следва да бъдат защитени от уволнение, когато участват в програмата за мобилност с учебна цел. А социалните и здравни услуги да бъдат гарантирани във всички държави-членки на ЕС.

КРАСИ ОРТАКЧИЕВ

/ на 49 години от гр. Казанлък, занимава се с био-енерго лечение/

- Как станахте част от Гражданския панел на ЕК и с каква мотивация се включихте?

- Участието ми в гражданския панел стана случайно. В последствие разбрах, че изборът е бил наистина на случаен принцип, за да се гарантира максимален обхват на всички слоеве на обществото за максимална обективност. В интерес на истината в началото бях доста скептично настроен към темата Мобилно обучение. Личните ми мотиви бяха поради негативното ми отношение и неприемане на онлайн обучението на ученици, като си мислих, че това е едно и също. Още в първата обща сесия разбрах, че двете теми нямат нищо общо и че мобилно обучение е възможността на всеки един да изучава и развие любимата си професия, хоби или специалност там, където са най-добрите специалисти. Ние бяхме повикани, за да дадем препоръки към евр. комисия как и по какъв начин да осъществи мобилното обучение и то да достигне до възможно най-много хора от всички държави.

- С какви препоръки излезе групата, в която Вие участвахте?

- Препоръките на нашата група бяха свързани с рекламирането, представянето и разясняването на мобилното обучение, както и използването на новите технологии при изучаването на чужди езици. Всички групи, независимо една от друга, стигнахме до извода, че именно незнанието на език и непознаването на културата на дадена страна ще е една от основните пречки за при мобилното обучение. Разбира се, препоръчахме също така ЕК, ползвайки вече опита на програми като Еразъм и Еразъм+, да доразвие и подобри дейността на програмата Мобилно обучение. За съжаление двете вече съществуващи програми са малко известни в България и то поради принципа на доброволчеството, по който се работи в тях. Т.е. липсата на специалисти и то по места, който да познават манталитета на гражданите и да представят максимално добре ползата от тях. Препоръчахме създаването на мрежа от обучители, модератори и фасилитатори на национално, регионално и местно ниво, който ще бъдат полезни както при изпращането на обучаващи се, така и да посрещат пристигащи такива от други страни.

По време на събитието Уте Халер-Блок, началникът на отдел „Координация на Еразъм+“ към ГД „Образование, младеж, спорт и култура“ в ЕК, благодари на всички граждани, взели участие в панела. „Разгледахме много важни въпроси и препоръките ви са особено важни - вие посочвате къде са пропуските в тази програма. Запазваме това което имаме, но виждаме кое трябва да подобрим - информация, комуникация, подкрепа. Отвъд езиците и IT-възможностите, не трябва да забравяме да стигнем до тези, които не са в програмите и до които е най-трудно - това е най-важното послание от днешния ден. Следващата пролет вашите

препоръки ще бъдат поставени на масата за преговори“. Тя увери, че в следващия програмен период средствата по програмата „Еразъм+“ ще са повече отколкото в настоящия.

Директорът на отдел „Комуникация“ към Европейската комисия Пиа Аренкилде-Хансен обърна особено внимание на ползите от провеждането на граждански панел по подобни теми.

„В известен смисъл вие вече сте посланици на тези препоръки и ще трябва да разкажете на хората около себе си за свършеното през изминалите дни и дебатите около тях, както и какъв ще е пътят им занапред. Аз също съм подготвила някои препоръки до Урсула фон дер Лайен и 26-те комисари под формата на доклад за Гражданския панел“.

А че подобни форуми ще се провеждат и занапред – увери Колин Шиклуна, началник на кабинета на Дубравка Шуица зам.-председател на ЕК по въпросите Демокрация и Демография. „Много е важно когато разискваме теми в дълбочина и сериозно - да можем да го направим на родния си език – както се случва в тези граждански панели. 80% от работата на Еврокомисията към днешна дата произлиза от подобни предложения, дошли по време на конференцията „Бъдещето на Европа“. А това, което прави този граждански панел, ще продължи и занапред - има ангажираност на най-високо ниво, че това ще продължи. ЕК е и първата в света, която въвежда подобен граждански панел като част от процеса, по който прави политики“.

Ето и списък и кратко обобщение на всички 21 препоръки, които бяха изготвени по време на гражданския панел в Брюксел (28-30 април):

Препоръка 1: ТРАНСПОРТЕН ЕЗИК (LINGUA FRANCA) КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА МОБИЛНОСТ С УЧЕБНА ЦЕЛ

Английският е установен като транспортен език в рамките на ЕС. Той е лесно и често срещано средство за комуникация. Ето защо ЕС следва да препоръча на държавите-членки да преподават английски като първи чужд език. ЕС следва още да подкрепя страните при създаването, субсидирането и финансирането на програми за тези, които желаят да научат английски език – както в училищата, така и извън тях. Евтини курсове по английски език следва да се предлагат извън училище за хора от всички възрасти. Програмата трябва да бъде добре рекламирана и да мотивира хората да изучават английски език.

Препоръка 2: МНОГОЕЗИЧЕН ЖИВОТ В ЕВРОПА

Препоръчваме да се подкрепят многонационални и многоезични проекти – не само в училищата, но и извън тях. Това може да се осъществи чрез подкрепа на обмена, особено на учители и стажанти. Хората следва да бъдат насърчавани да изучават повече езици, като един от начините за това е чрез финансиране от ЕС. Информацията за съществуващи и възможни проекти трябва да бъде по-добре популяризирана. А преди човек да посети държава за мобилност с учебна цел, следва да има достъп до програма, в която да научи основите на местния език. Целта не е да отпадат разликите между държавите, а да се насърчава ученето на всякакви европейски езици.

Препоръка 3: РАЗШИРЯВАНЕ НА ПРОГРАМИТЕ ЗА МОБИЛНОСТ С УЧЕБНА ЦЕЛ ЗА ХОРА ОТ ВСИЧКИ ВЪЗРАСТИ И СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКИ СЛОЕВЕ

Препоръчваме ЕС да предостави рамка за мобилност с учебна цел, която да включва хора от всички възрасти. Това включва например безработни лица или лица, търсещи работа, или хора с по-нисък социално-икономически статус. В идеалния случай хората, които се възползват от програмите за мобилност с учебна цел, следва да имат възможност да останат в частни жилища. Това ще гарантира ниските им разходи, а и ще е шанс за по-тясна връзка и разбиране на чуждите култури и езици.

Препоръка 4: НАСЪРЧАВАНЕ НА ПО-ЗАДЪЛБОЧЕНА ИНТЕГРАЦИЯ НА СЕКТОРА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ В ЦЕЛИЯ ЕС

Препоръчваме ЕС да осигури по-добра система от стимули за участниците в сектора на професионалното обучение. Това включва професионални училища, стажанти, занаятчийски асоциации и секторни органи като националните търговски и промишлени камари.

Освен това чрез създаването на фиксирана и по-практична мрежа по-малките предприятия ще имат по-добър достъп до мобилност с учебна цел. Изпълнението на тази препоръка ще повиши общото равнище на набора от умения в ЕС и ще създаде форма на привличане на мозъци в държавите-членки. Така ще се подобри професионалното обучение - в сфери като екологичната трансформация, например, или сигурността в ИТ мрежите.

Препоръка 5: СЪЗДАВАНЕ НА УСЛОВИЯ ЗА МОБИЛНОСТ С УЧЕБНА ЦЕЛ ЗА СЕМЕЙСТВАТА

Препоръчваме ЕС да създаде пилотна програма за мобилност с учебна цел между поколенията, която да позволява на няколко членове на семейството да се движат заедно, като по този начин се обърне внимание на семейните групи. Това решение има потенциала да включи учениците и родителите в мобилност с цел учене. Децата могат да ходят на училище, а родителите могат да участват в образованието за възрастни. Това ще насърчи и междупоколенческия диалог.

Препоръка 6: ПРОГРАМА НА ЕС ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ХИБРИДНИ МОДЕЛИ НА МОБИЛНОСТ С УЧЕБНА ЦЕЛ ЗА СЛУЖИТЕЛИТЕ

Препоръчваме разработването на програма на ЕС за насърчаване на хибридни модели за мобилност с учебна цел за служителите. Чрез нея работещите могат да посещават курсове в различни области, които следва да бъдат завършени за максимален срок от шест месеца. Курсовете могат да бъдат конкретни свързани с езика, но също така и с професиите на служителя. Служителите следва да могат да преминат част от обучението онлайн, а останалата – в чужбина. Работодателят е длъжен да освободи служителя за периода на опита в чужбина и за известно време по време на онлайн курса. Освен това работата на служителя трябва да бъде гарантирана до завръщането му. Работодателят обаче няма да плаща заплатата на служителя през този период- вместо това фонд на ЕС трябва да покрива разходите му за живот в чужбина.

Препоръка 7: ПОДОБРЯВАНЕ НА ИЗУЧАВАНЕТО НА ЕЗИЦИ ЧРЕЗ НОВИ ТЕХНОЛОГИИ

Европейската комисия следва да инвестира в използването на технологични инструменти (като например изкуствен интелект) в рамките на мобилността с учебна цел в допълнение към изучаването на езици. Технологичните инструменти следва да бъдат безплатни. Новите технологии следва да се използват особено в ранните етапи на изучаването на езици и по такъв начин, че да достигат до всички граждани, които са в процес на мобилност с учебна цел (напр. студенти, пенсионери и др.) Програмата може да включва и всички технологии, използвани досега – за онлайн обучения, например, но те да не изместват обучителите по места.

Препоръка 8: РЕКЛАМИРАНЕ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ НА ЕЗИКОВИ ПРОГРАМИ

ЕК следва да популяризира по-интензивно собствените си съществуващи езикови програми и да насърчава съществуващите езикови програми на национално и регионално равнище.

Преди престоя ЕС следва да рекламира езиковите си програми чрез оферти по имейл, целеви маркетинг в социалните медии и връзки с обществеността. Следва да се разработи и програма за наставничество, като наставникът – да предоставя подкрепа за подобряване езиковите умения преди мобилността.

Следва да се разработи и програма за посланици с лица, които вече са участвали в мобилност с учебна цел. Те следва да информират и насърчават дейността в училищата, университетите и предприятията. По време на престоя наставникът предоставя подкрепа на местно равнище при пристигането в дестинацията. Програмата ще включва културни и езикови компоненти.

Това обуславя създаването и на центрове - и местните да знаят къде да отидат, за да разберат какво им предлага ЕК.

Препоръка 9: РАЗГРЪЩАНЕ И АДАПТИРАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ ЦЕНТРОВЕ И УСЛУГИ ПО ПРОГРАМА „ЕРАЗЪМ+“

Предлагаме да се използват съществуващите инфраструктури, специфични за държавите-членки, за създаването на бюра по „Еразъм+“. Обръщаме специално внимание на възрастните, които участват в учебни програми – чрез центрове по труда, спортни клубове, социални програми, местни сдружения, центрове за хора с намалена подвижност и др.) За да се координират тези служби, една национална референтна структура под егидата на европейския орган ще бъде отправна точка за разпространение на информация относно предлаганите услуги до местните служби. Там биха могли да се предлагат широк набор от услуги:

· Свързване с мрежа от хора, които са на разположение в приемащата държава, за да се осигури връзка от момента на пристигането и по време на целия престой

· Специален акцент върху настаняването: споделена местна база данни с информация за настаняване и достъпност за хора с увреждания

· Специфична финансова подкрепа, напр. за здравеопазване или транспорт

· Система за езикова подготовка преди и по време на престоя

Основна цел е да се използват съществуващите бюра на ЕК, а не да се създава нова инфраструктура, но да се повиши информираността.

Препоръка 10: ОСИГУРЯВАНЕ НА СЪОБРАЗЕНА С НУЖДИТЕ ФИНАНСОВА ПОДКРЕПА

Препоръчваме увеличение на общия бюджет, за да се даде възможност за по-приобщаващо и по-добро разпределение на ресурсите за участниците в мобилност с учебна цел. С това искаме да насърчим обмена на служители между дружествата въз основа на финансовите нужди на служителите и в зависимост от размера на дружествата.

Разгледахме финансовите пречки за хората, които имат желание да участват в образователна мобилност, но нямат средства как и какво им е необходимо. Идеята е да има специфична финансова подкрепа за всички, които заминават на образователна мобилност. Финансирането следва да се получава предварително или поне своевременно, така че пътуващите да имат средствата със себе си като пристигнат.

Препоръка 11: ПОСЛАНИЦИ ЗА ПО-МОБИЛНА ЕВРОПА

Препоръчваме създаването на програма от посланици във всяка държава в ЕС. Те ще отговарят за популяризирането на програмите, ще насърчават мобилността за всички лица (деца, студенти, учащи, работещи, възрастни хора) и във всички видове организации. Тя ще бъде на пълно работно време и ще се заплаща от националните агенции по програмата „Еразъм+“. Посланикът вече ще има опит в областта на мобилността с цел обучение, за да сподели. Важно е да се създаде любопитство и да се преодолеят страховете. Това е по-ефикасно от четенето на документ, тъй като има кой да отговори на всички въпроси. Ще бъдат полезни и в региони, в които няма много информация - в села или по-малки населени места, например.

Препоръка 12: МЕНТОРИ ЗА ПО-ДОБРО ПРИЕМАНЕ В ПРИЕМАЩАТА ДЪРЖАВА

Препоръчваме хората да бъдат посрещнати в държавата и тяхната интеграция да бъде улеснена от мрежа от инструктори, които познават националната култура и са готови да помагат, да подкрепят лицето преди заминаването с информация за настаняването, транспорта, административните процедури и др. Тези инструктури ще работят на доброволни начала, но ще им бъдат покривани някои разходи. Създаването на платформа би могло да улесни установяването на връзка между наставниците и новодошлите.

Препоръка 13: ЗА ПО-ЕКОЛОГИЧНА МОБИЛНОСТ С УЧЕБНА ЦЕЛ

Препоръчваме на всички участници в мобилност с учебна целда се предлагат стимули за по-евтин достъп до екологосъобразен транспорт (докато се преместват и живеят в приемащата държава). Това означава и по-евтино придвижване, например – с влак, като информация за това трябва да им се предоставя преди да тръгнат. А така може да живеят екологично и като се върнат в родната си страна.

Препоръка 14: ПРИЗНАВАНЕ НА РОЛЯТА НА ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ В МОБИЛНОСТТА С УЧЕБНА ЦЕЛ

Преподавателите в сферата на мобилното обучение да бъдат признати за международни координатори. Те следва да бъдат компенсирани за допълнителното работно натоварване и отделеното работно време, да получат обучение и сертифициране. Това следва да ги насърчи да съветват и подпомагат студентите по програми за мобилност с учебна цел.

Препоръка 15: ФИНАНСОВА ПОДКРЕПА ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО РАЗВИТИЕ НА РАБОТЕЩИТЕ

Препоръчваме ЕС да предостави финансови стимули за МСП, които желаят да изпратят свои служители в чужбина, за да участват в курсове за обучение и да се върнат, за да споделят наученото със своите колеги. Финансови стимули може да има и за работещи, безработни или в положение на несигурна заетост, които да преминат обучение, за да актуализират уменията си и да напредват в кариерата си. А дружеството домакин следва да получи официално европейско лого за своя уебсайт.

Препоръка 16: ИНФОРМАЦИЯ ЗА МОБИЛНОСТТА НА РАБОТНИЦИ В ЕВРОПА

Препоръчваме ЕС да създаде информационна платформа, посветена на възможностите за мобилност с учебна цел за работници от всички сектори. Целта е да се свържат предприятията и работниците, където да се споделя информация за позиции и натрупан опит. Работниците, които са участвали в такава мобилност, следва да споделят своя опит в платформата чрез доклад.

Препоръка 17: ИНФОРМАЦИОННИ КАМПАНИИ ОТНОСНО МОБИЛНОСТТА С УЧЕБНА ЦЕЛ

Препоръчваме по-малки, целенасочени информационни кампании с две различни целеви групи:

· Тийнейджъри/студенти

· Възрастни (специалисти, работници и др.)

Посланиците с предишен опит биха могли да популяризират програмите сред тийнейджърите и сред възрастните. Те биха могли да посещават училища и предприятия. До тях може да се достига и чрез хибриден модел, например чрез социалните медии (с хаштагове ,онлайн информация и др.) заедно с физически информационно комплекти.

Препоръка 18: МЕРКИ И ДЕЙНОСТИ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА НЕДИСКРИМИНАЦИЯТА ПРИ МОБИЛНОСТТА С УЧЕБНА ЦЕЛ

Следва да се гарантира, че училищата и работните места са недискриминационни пространства за тийнейджърите и специалистите по отношение на пол, възраст, здраве, сексуална ориентация, религия и др. За целта ЕК трябва да отпусне средства и ресурси на различните участващи страни: приемни семейства за тийнейджъри, дружества и НПО-та.

Препоръка 19: ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ПРЕДРАЗСЪДЪЦИТЕ ЧРЕЗ НАСЪРЧАВАНЕ НА ПО-БАЛАНСИРАНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА СТАЖОВЕТЕ ПО „ЕРАЗЪМ+“

За да се насърчат гражданите да кандидатстват за по-разнообразна гама от дестинации по „Еразъм+“, препоръчваме:

1) Сметната палата препоръчва на Комисията да формулира принципи, които институциите, участващи в „Еразъм +“, следва да вземат предвид. ЕК би могла да разработи онлайн платформа, на която кандидатите да могат да заявяват своите интереси, езици и предпочитания и на базата на тях да получават предложения за подходящи за тях дестинации.

2) 2) на равнището на държавите-членки: препоръчваме те да предприемат действия за увеличаване на броя участници в програмата „Еразъм+“, които приемат.

Препоръка 20: ОЦЕНКА НА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ ПРЕЧКИ, ПРЕД КОИТО СА ИЗПРАВЕНИ СЛУЖИТЕЛИТЕ И РАБОТОДАТЕЛИТЕ

Препоръчваме ЕК да извърши оценка на пречките, пред които са изправени служителите при участието си в програми за мобилност с учебна цел (например социалноосигурителни вноски, пенсия). В своята оценка ЕК следва да вземе предвид нуждите и мотивацията на работодателите да изпращат своите служители в чужбина. ЕК следва да предложи и мерки за преодоляването на тези пречки.

Препоръка 21: НАСЪРЧАВАНЕ НА ЦЕЛЕНАСОЧЕНА КОМУНИКАЦИОННА СТРАТЕГИЯ ЗА „ЕРАЗЪМ+“

Препоръчваме всички граждани на ЕС да се запознаят с програмата „Еразъм+“ в рамките на 3 години. Това следва да се постигне чрез създаването на ефективна комуникационна стратегия, насочена към конкретни групи, които не са запознати с „Еразъм+“, като например хора с увреждания, работещи и безработни, лица в неравностойно финансово положение, хората, живеещи в селски райони, хора без висше образование или лица, изложени на риск от социално изключване.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.