Снимка: iStock
Проверката направи Георги Георгиев в "На твоя страна"
По-малко домашни работи за учениците в клас. За това настояха родители на прага на новата учебна година. А причината – прекалено претоварване на децата в училище. След редица жалби и сигнали - Министерството на образованието също предложи лимит на домашните работи в различните класове.
През последното лято родители сигнализираха за прекалено претоварване на учениците в клас и поискаха ясен регламент за задаване на домашните работи. Докато във Финландия например те вече са отживелица, у нас тази практика продължава с пълна сила. Това доведе и до предложени промени от министерството на образованието: без писмени задачи през ваканциите и до лимит на домашните работи в клас.
Как семейство с 3 деца се подготвя за първия учебен ден
Идеите обаче срещнаха недоволството на учителите: 85% от тях смятат, че обемът на домашните работи не трябва да се определя от регламент, показва изследване на синдикатите. След часовете в училище децата продължават с уроци по езици, спорт или изкуства, а често получават домашни и след занималнята, показват наблюденията на
Нови уроци в клас. И нови домашни работи след това. В началото на учебната година Мартин и Мартина вече очакват поредните задачи в училище.
„Понякога не ни дават много домашни, понякога – много. Дават ни по математика, по български, да преписваме”, посочва Мартин Нешков, ученик във 2 клас.
„По математика – страница от сборника, по БЕЛ – диктовка”, твърди Мартина Бънкова, ученик във 2 клас.
След часовете в клас, и тези за самоподготовка в занималнята – следват и нови: за извънкласни дейности. С майката на Мартин пресмятаме колко дълъг става учебния ден на сина ѝ - във и извън клас.
Братче заведе сестричката си за пръв път на детска градина (ВИДЕО)
„Става сутрин и отива на училище. До обяд учат, след което той посещава занималня. След това – евентуално се подготвяме вкъщи, ако има пропуск. Проследявам дали е написал всичко. Всички виждаме, че техният ден реално е по-дълъг от нашия работен ден”, заяви Мая Нешкова, родител.
Изчислява, че само за домашните работи на ден на Мартин са нужни минимум два часа. Но смята, че ефективно използва времето си за самоподготовка в занималнята – която посещава след часовете.
„Два часа е напълно достатъчно време да се подготвят. Случва се понякога да допишем нещо вкъщи, но това са по-инцидентни случаи, тъй като децата се разсейват”, твърди Мая Нешкова.
Стоянка Върбанова е начален учител в столичното 129-о училище. Възлага задачи за самостоятелна подготовка на учениците си – предимно по български език и по математика.
„Има деца, които работят бързо. На тях може да им се възложат повече задачи. Но когато класът работи бавно – тогава началният учител трябва да даде и по-малко домашни”, посочва Стоянка Върбанова, начален учител.
Очакваме вашите сигнали и предложения за теми на имейла и Facebook страницата на рубриката „На твоя страна”.
Повече по темата гледайте във видеото.