Снимка: БГНЕС
165 километра нови и основно ремонтирани пътища, които още са в гаранция, са проверени през месец септември
165 километра нови и основно ремонтирани пътища, които още са в гаранция, са проверени през месец септември от Института по пътищата и мостовете към Агенция „Пътна инфраструктура“. При над 50% от инспектираните участъци са установени отклонения от качеството и техническите изисквания. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
Цеков заедно със заместника с Николай Найденов и инж. Веселин Димитров – директор на Института за пътища и мостове, представиха резултатите от извършените проверки на участъци от републиканската пътна мрежа. Взети са общо 312 сондажни проби от 12 обекта в гаранционен срок, като на 7 от тях са установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните. На 4 от проверените 13 пътища за равност са открити нередности.
6% ръст на катастрофите и жертвите от началото на 2023 г.
Резултатите на АПИ показват, че в седем отсечки дебелината на настилката е по-малка от заложеното в проектите. Например – обходният път за Ахелой. Местните, които всеки ден минават по пътя, се надяват да не се стига до ремонт на ремонта, а настилката да издържи. Мъж предвижда, че около година ще издържи този асфалт, но като го нагрее слънцето, не се знае какво ще стане.
„Единственото, което мога да кажа, че аз съм много доволна, защото преди това пътувах за много по-дълго време“, казва жена-шофьор.
Подобни са резултатите и на Околовръстния път на Добрич, където в отсечка от 8 километра е изтънена дебелината на горния слой. На четири отсечки проверяващите установиха, че асфалтът не е равен.
Проби от 5-километровата отсечка бяха показани в регионалното министерство - повече от половината не отговарят на изискванията за дебелина на асфалта, казва ресорния министър.
„Ако кажем, че проектните изисквания са за 21 сантиметра с допустимо отклонение от 10 процента, тоест 19 сантиметра е максималният толеранс, то има участъци, в които асфалтовото покритие е около 15 сантиметра обща дебелина на асфалтовите пластове“, каза Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството.
Според Веселин Димитров от Института по пътища и мостове, има отклонения в общите дебелини, има отклонения в износващите пластове и отклонения в основните пластове.
Според резултатите от проверките сантиметри асфалт липсват и на пътя Червен бряг – Чомаковци, Бяла Слатина – Плевен, Смолян – Широка лъка, както и на АМ „Струма“ в участъка между Кресна и Сандански.
„Очевидно има пропуски при осъществяване на текущия контрол при изпълнението… В повече от 50 процента от обектите има отклонения от изискуемото качество“, каза Цеков.
По думите на Веселин Димитров проверките продължават и вероятно на края на октомври ще получат нова заповед с нови участъци за изследване през ноември.
ТРИ ГОДИНИ СЛЕД РЕМОНТ: Напука се главният път между Пловдив и Хисаря
ОТНОВО В ЧЕЛНИТЕ МЕСТА ПО СМЪРТНОСТ: Какво трябва да се подобри за безопасността на пътя