За втори път в рамките на година градската управа се допитва до жителите на френската столица
Париж отново атакува мръсния въздух и големите задръствания. Притежанието на автомобил във френската столица се превръща във все по-недостъпен лукс за парижани. След като забрани старите коли в центъра на Париж, сега местната управа иска да направи паркирането на големи автомобили по-скъпо. За целта, думата ще имат жителите на града, които ще решат чрез референдум.
Често говорим за драстичните мерки, които Франция, и в частност Париж, налагат за да откажат шофьорите от личните автомобили. Сега на прицел са големите автомобили, които според кмета на френската столица не само, че заемат място и замърсяват повече, но и са причина за по тежки пътни инциденти.
Парижкият градоначалник превърна намаляването на автомобилното пространство в основна своя политика. Конкретно тази практика Ан Идалго заимства от кмета на Лион, отявлен природозащитник, който от следващата година също ще налага по-високи цени за паркиране на по-тежките и по-замърсяващи превозни средства.
Екип на NOVA провери спазва ли се забраната за стари коли в центъра на София
За втори път в рамките на година Париж се допитва до своите граждани по въпрос свързан с безопасното и екологично придвижване. През април миналата година, след референдум, парижани решиха да сложат край на електрическите тротинетки под наем. Сега управата на френската столица ги пита - Трябва ли джиповете да плащат по-висока такса "Паркиране"?
„Това е само първата стъпка. По-общото посланието е много ясно. То иска да каже на производителите - Спрете да произвеждате този тип автомобили, защото това е твърде скъпо, твърде замърсяващо и дори абсурдно за времето, в което живеем. Трябва да преминем към по-леки превозни средства и да кажем на всички онези, които продължават да използват личните си автомобили, защото са най-богати - Не! След няколко години, след няколко месеца, вие няма да сте добре дошли в Париж", заяви Давид Белиар, заместник-кмет на Париж по транспорта.
Гражданският вот е насрочен за 4 февруари. Ако парижани кажат “Да” по-високите такси ще засегнат не само автомобилите с вътрешно горене, но и хибридните и електрически коли с тегло над 2 тона.
„Ако видим, че има силна мобилизация при гласуването „за“ ще можем да изведем предложението както на национално, така и на европейско ниво. Въпросът всъщност е да спрем да произвеждаме този тип превозни средства. Това е залогът”, добави Белиар.
Докато броят на автомобилите в Париж непрекъснато намалява, то средният размер на превозните средства в столицата се увеличава. Парижката управа твърди, че джиповете консумират много повече гориво, а заради размера си са по-опасни за пешеходците.
Влезе в сила ограничението за движение на стари коли в центъра на София
„Както знаете, колите се наказват в Париж и навсякъде другаде. Днес шофьорът се смята за дойна крава - 60% данък върху горивата, 40% данък върху магистралните такси. Зони с ниски емисии. И ако днес, автомобилите са по-тежки и обемисти, отколкото са били, това е от съображения за сигурност, комфорт и дори екология. Направени са много модификации, положени са огромни усилия. Разбира се, че това се изразява в допълнително тегло", съобщи Филип Нозиер, президент на Асоциацията “40 милиона автомобилисти”.
Според Асоциацията на европейските производители на автомобили, през миналата година почти половината от новите продадени коли в Европа са джипове. Заради липсата на място, мръсния въздух и сериозния трафик, много парижани подкрепят предложението на местната власт.
„Тези автомобили са символ на друга епоха. Символ на това да мачкаш другите, което не ми харесва. По-тежката кола консумира повече гориво и следователно замърсява повече. Така, че смятам, че е нормално да бъдат облагани с повече данъци и такси от по-малките коли", посочи Анри Дюре, жител на Париж.
И докато Париж предстои да избира, Лион вече реши да облага с по-викоки такси за паркиране по-големите превозни средства.