United Group е в процес на разширяване на дейността на групата в България

Не са много телекомуникационните компании в Европа, които могат да поемат лидерска роля и да задават тенденции. Съвсем наскоро United Group, част от която е и българската Vivacom, бе определена Европа от авторитетното издание Broadbandtvnews като звездата на медийната и телекомуникационна индустрия в Югоизточна. Оценката е направена на база резултати, инвестиции и увеличаване на абонатите.

В момента United Group е в процес на разширяване на дейността на групата в България с последното решение на КЗК, свързано с част от сделката за придобиване на активи на „Булсатком“.

„Това решение се отнася до по-ранно придобиване на определени активи на Булсатком от Vivacom. То е отделно от проверката на придобиването на Булсатком, която тече в момента. През ноември 2022 г. се споразумяхме да придобием мобилните кули и инфраструктурата на оптичната мрежа на Булсатком. Придобиването на кули беше малка по мащаб сделка и не подлежеше на никакви регулаторни одобрения. Смятахме, че не е необходимо одобрение и за придобиването на оптична мрежа поради механизма за обратно наемане, който позволява на Булсатком да запази пълен контрол върху мрежовите активи. Въпреки това, а и за избягване на всякакво съмнение, ние уведомихме КЗК за тази сделка в началото на януари 2023 г. Почти 11 месеца КЗК разглеждаше детайлно тази сделка. И сега те потвърждават, че одобрение не е било необходимо, както смятахме и ние“, казва Николай Андреев, CEO на Vivacom, в интервю за 24chasa.bg.

Европейският телекомуникационен пазар се развива в най-динамичния период на XXI век. Само за последните няколко години станахме свидетели на редица сливания и придобивания, както и продажби на инфраструктура. На този фон Eвропейската комисия активно работи за постигане на единен цифров пазар в Европейския съюз чрез облекчаване на регулациите, стимулиране на инвестициите в инфраструктурата и не на последно място - насърчаване на иновациите в сектора, коментира Андреев.

Според него сред топ тенденциите в телекомуникационния сектор не само в Европа, но и е в целия свят, е консолидацията на пазара.

„Индустрията като цяло споделя становището, че консолидацията е единственият възможен начин за Европа да постигне бързо развитие на инфраструктурата, подобно на воденото от големите телекомуникационни оператори в Азия и Северна Америка, като по този начин да се постигнат целите на ЕС за дигитално развитие. И в САЩ, и в Китай има само по три основни големи оператора, докато в ЕС има 60 големи и средни телекома“, казва Николай Андреев. Той отбелязва още, че европейските оператори са изправени пред две големи предизвикателства, които изискват огромни инвестиции в капиталови разходи: въвеждане на 5G на мобилния пазар и въвеждане на оптични кабели на фиксирания пазар.

Очевидно е, че нашите конкуренти вече виждат огромното развитие, което Vivacom и United Group постигат в България, анализира шефът на телекома. „Сега ние определяме тенденциите, а другите просто ни следват. Такъв беше случаят с телевизия ЕON, която изцяло промени начина, по който българите гледат телевизия. Същото се отнася и за плановете Unlimited, които позволиха на всеки клиент да има неограничен достъп до интернет и разговори. Същото е и с много други решения и услуги, които въведохме на българския пазар“.

Именно придобиването на „Булсатком“ е естествена стъпка за United Group и най-логичният ход за една стабилна и добре развиваща се компания. Групата е в процес на инвестиции и на въвеждане на все повече иновации в България в един силно конкурентен сегмент с огромно бъдеще – платената телевизия.  

„Сегашното ниво на фрагментация на пазара не позволява на телекомуникационните оператори да постигнат критична маса, за да финансират такива големи инвестиции. Знаем, че сделката с Булсатком ще помогне на Vivacom да се справи с тези предизвикателства и ще има ползи за конкуренцията и потребителите. Ето защо смятаме, че КЗК трябва да я одобри“, категоричен е Николай Андреев.

Шефът на Vivacom отбеляза и плановете на United Group за „Булсатком“, която, по негови думи, премина през труден период и се сблъска с множество сериозни предизвикателства в настоящата икономическа среда.

„Независимо от положението, в което се намира Булсатком, ставайки част от United Group, ние ще можем да използваме нашите ресурси, експертиза и капацитет, за да я надградим и развием. Инвестицията ще доведе до положителен ефект върху качеството на услугите, предоставяни на клиентите на Булсатком, и е страхотна възможност за оператора преди всичко да се възстанови, а като следваща стъпка – да ускори по-нататъшното си развитие. В правото на ЕС съществува понятие, наречено „защита на неуспешна фирма“. Това означава, че когато едно предприятие е в несъстоятелност, за него е по-добре да бъде придобито от конкурент, отколкото да изчезне от пазара. Разбира се, това трябва да бъде одобрено от КЗК, но е сигурно, че за абонатите е по-добре Булсатком да бъде поета и управлявана, вместо да фалира“, заяви категорично Андреев.

Той насочи вниманието и към двойния стандарт на конкурентите, които са против сделката с пример от последните дни: „А1 наскоро обяви партньорство в България и няколко други държави с Netflix. Това е ясен опит за установяване на доминиращо присъствие на българския пазар на телевизионно разпространение и илюстрира нарастващата сила на международните ОТТ на този пазар. Реакциите на нашия конкурент А1 не бива да прикриват факта, че докато се оплакват от сделка, която би спасила национален оператор, те се съюзяват със световен гигант, за да доминират в платената телевизия в България.“

А що се отнася до сделката с „Булсатком“, според Андреев тя не поражда опасения за конкуренцията и КЗК ще потвърди това. Според конкуренцията Vivacom заедно с Булсатком ще представляват 60% от българския пазар на платена телевизия, но Андреев отбелязва, че в това твърдение се пренебрегват важни факти. Първо, съществуват множество регионални кабелни оператори, които предоставят фиксирани широколентови услуги и платена телевизия – ясен знак, че бариерите за навлизане и разширяване на пазара са ниски. Второ, докладите на националния регулатор не обхващат съществена част от пазара на платена телевизия - видео стрийминг услуги, предоставяни от Netflix, Amazon и HBO, а проникването на OTT услугите в България непрекъснато се увеличава.Освен това, цялата индустрия знае, че на пазара съществува и огромен "сив сектор". Според последните пазарни проучвания реалният брой на крайните потребители на платени телевизионни услуги е поне с 480 хил. души по-голям в сравнение с този, който се отчита от КРС.

Задачата на United Group и в частност на Vivacom е да гарантира, че правата на потребителите ще бъдат защитени що се касае до качество на услугата, достъп до разнообразни програми и ценова политика.

Тази сделка се очаква да донесе на потребителите наистина разширена гама от продукти и значително да подобри качеството на получаваните от тях ТВ услуги, като например по-голям брой HD канали и достъп до богато аудио-визуално съдържание като част от видеотеката на EON. Сделката ще подобри значително и качеството на интернет услугите по отношение на скоростта на изтегляне и качване, става ясно още от интервюто.

„Нашата основна цел е да предоставяме на клиентите си превъзходни продукти и сме го доказвали многократно както като група, така и като компания. А що се отнася до ценовата ни политика, трябва да се каже, че платената телевизия е конкурентен пазар, на който Vivacom, A1 и др. се конкурират ожесточено и ще продължават да го правят“, обясни шефът на Vivacom и припомни, че United Group навлиза в България през 2020 г. с придобиването на Vivacom и оттогава насам предприема редица важни стъпки, свързани с иновации, които наистина трансформират пазара.

Сред ключовите постижения на телекома са развитието на най-голямата 5G мрежа в страната* и разгръщането на първата 10GIGA оптична мрежа; стартирането на първите 5G неограничени планове, които осигуриха пълна свобода на комуникацията на всички мобилни потребители в страната. С пускането на платформата EON, вече многократно награждавана, компанията даде възможност за достъп до изцяло нов начин на гледане на телевизия.