Снимка: iStock
Акции през нощта ще могат да се изпълняват най-рано през 2025 г.
Връчиха лицензи за правоспособност на първите шестима пилоти, които ще управляват медицинските хеликоптери у нас. Но дежурства и през нощта те ще могат да дават най-рано през 2025-а година.
Косово, Малта, Сиера Леоне, Кот д'Ивоар, Судан. В опита си като командир на хеликоптер в последните над 30 години Валери Шопов е изпълнявал включително спасителни акции по въздух към ООН, но и с българския правителствен хеликоптер.
"Имам два момента, които ще помня цял живот – единият беше през 2013 година. През деня возихме Брус Уилис, а в тъмната част на деня премиерът разпореди да отидем да вземем едно детенце с мозъчен кръвоизлив и спасихме детето. Неописуемо е чувството една майка да те прегърне и да каже "благодаря, че спасихте живота на детето ми", посочи Шопов.
Години по-късно спасява и майка с четирите ѝ деца, паднали в пропаст в Рила. А днес, вече с над 6600 летателни часа зад гърба си, той е един от първите шестима, които ще пилотират българските медицински хеликоптери.
Връчват свидетелствата на първите пилоти на медицински хеликоптери
Лицензите им бяха връчени от акад. Денков във въздушната база на "Гранична полиция" в София, където временно ще бъде базиран първият хеликоптер за спешна медицинска помощ по въздух. Още през януари.
"Следващата година очакваме още 2 хеликоптера, така че до края на 2024 година 3 хеликоптера да бъдат разположени на 3 точки, които да обхванат цялата страна", обясни той.
Те ще са оборудвани за спасяване в тъмната част на денонощието, но акции през нощта ще могат да се изпълняват най-рано през 2025 г.
Такива са правилата навсякъде в Европа. Когато има лицензиран нов оператор, който изпълнява тази дейност и когато има пилоти, които са наети от него – трябва да натрупат опит и след като ние покрием тези изисквания – това ще стане факт", подчерта министърът на транспорта Георги Гвоздейков.
„Темата на NOVA”: Мисия: Въздушни линейки
Договорът, подписан със производителя на хеликоптерите, позволява към шестте линейки за въздушно спасяване да бъдат закупени още две, за които обаче трябва да се заплати аванс през 2024-а.
"Шестте хеликоптера може да бъдат недостатъчни в един момент – все пак това са машини, имат си планираното техническо обслужване и винаги, когато се наложи, трябва да бъдат заместени от резервен хеликоптер. Тези средства са осигурени в държавния бюджет, предстои бюджетът да бъде приет", отбеляза Гвоздейков.
Дори и да са общо шест, тепърва за медицинските хеликоптери ще трябва да се обучат още над 30 пилота.