Снимка: iStock
Говори д-р Иванова, която е участвала в 2 от 9-те мисии на въздушната ни линейка
Каква е методологията при спасяване на човешки живот по въздух? В студиото на „Събуди се” говори д-р Вера Иванова, която е участвала в 2 от 9-те мисии на въздушната ни линейка. Тя е анестезиолог-реаниматор към Клиниката по анестезиология и интензивно лечение в болница „Майчин дом” и ръководител на регионална база „Враждебна” към Центъра за спешна медицинска помощ по въздух.
По думите ѝ има алгоритъм за подаване на сигнал. „Извършва се триаж, при който 112 и координационните екипи приемат обаждането, обработват го и взимат решение колко е спешно състоянието на пациента. Преценяват се ползата и рискът на въздушния транспорт спрямо наземния. Правилото е пациентът да се стабилизира там, където е най-безопасно за него”, сподели лекарката.
Момиче в тежко състояние е транспортирано с въздушната линейка до София
Все още сигнал за пострадали при пожари екипът не е получавал. „В пълна готовност сме и за това. Ако бушуват пожари, авиационният оператор решава как най-безопасно да се постъпи”, допълни д-р Иванова. „Имаме девет успешни мисии, реализирани до момента. Две от тях са с мое участие. Успешна е мисията, при която сме стабилизирали пациент, който е бил в критично състояние, транспортирали сме го по въздух до болница. Тези пациенти са настанени в лечебни заведения и за тях грижа полагат специалисти”, обясни медикът.
Въпреки, че отскоро у нас функционира въздушна линейка, статистиката сочи, че най-много от мисиите ѝ са били свързани с травматизъм. „Случвало се е да се търси помощ от медицинския хеликоптер, само защото се налага интервенция, която може да се извърши в по-висококвалифицирано лечебно заведение”, признава д-р Вера Иванова.
Тя обясни, че досега проблеми с излитането и кацането не е имало. Полиция и пожарна обезопасяват район, където в периметър от 30 м няма препятствия за вертолета. Ако той е по-отдалечен от лечебно заведение, екипът бива пресрещан с наземен транспорт. През нощта обаче все още полети не се осъществяват.
„Доколкото съм информирана, следващите два медицински хеликоптера трябва да пристигнат у нас до края на годината, а пълното окомплектоване на системата трябва да завърши до 2026 г.”, сподели лекарят. По думите ѝ броят на летателните машини трябва да стане 8.
Целия разговор гледайте във видеата.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase