Лепенките се получаваха при преминаване на годишен технически преглед
Тричленен състав на Върховния административен съд отмени екостикерите за колите, които бяха въведени в България през 2021 година. Лепенките се получаваха при преминаване на годишен технически преглед. Замисълът на мярката беше да се ограничи движението на силно замърсяващи автомобили в централните градски части. От ведомството на Георги Гвоздейков обявиха за NOVA, че ще обжалват решението пред петчленен състав на съда.
Решението на съда отново повдигна въпроса нужни ли са изобщо екостикерите и не трябва ли шофьорите да имат възможност да вдигат еко категорията си след модификации по колата.
„Автомобилът ми е газ/бензин. Съответно газовата уредба е вписана в талона, но колата я замерваха само на бензин, доста стар автомобил е и не можа да влезе в екологичните норми”, разказва Илия, който е шофьор.
Ако автомобил е на дизел, категория ЕКО-4. Ако се сложи газова уредба, това няма да я направи категория ЕКО-5. Това има своето обяснение - ЕКО стикерите дават категория не на цялата кола, а на двигателя и съставните му части.
СЛЕД ВЪВЕЖДАНЕТО НА ЕКОСТИКЕРИТЕ: Проверяват пунктове за прегледи за манипулации
„Когато тези елементи ги няма и не са част от конструкцията на колата, няма как те да са по-екологично чисти и да се вдигне категорията”, коментира автомобилният експерт и собственик на автосервиз Румен Дунев.
От транспортното ведомство обясниха, че ще обжалват решението, но мотивите за това обжалване не са готови.
Министерството на транспорта и съобщенията в момента извършва анализ на съдебното решение и се въздържа от коментар на този етап, се съобщава в позицията на ведомството.
Според адвокат Петър Славов стикерите са безсмислени, защото никъде у нас не работи нужната техника, за да чете данните от чипа в екостикера. „За последните три години не е инсталиран нито един четец, който да чете данните от чиповете в екостикерите, които съдържат информация за вашите изгорели газове”, казва той.
Обсъждат отпадане на екостикерите за автомобилите
Но пък правели годишните технически прегледи по-скъпи заради обвързаността на екостикера за този за техническа изправност. „Преди три години ГТП беше около 40 лева, сега ако намерите за 80 лева, вдигате банкет. Даже и за над 100 лева има”, казва Славов.
Според други, екостикерът трябва да остане, а всички останали да бъдат махнати и внедрени в екостикера. „Така няма да има пет стикера, а ще има само един, в който ще има цялата информация и ще е наистина полезно за държавата”, смята Дунев.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase