Снимка: Георги Карамфилов, NOVA
Очакват се затруднения в движението
Таксиметрови шофьори от цялата страна излязоха на масов протест в сряда. Те за пореден път изразиха недоволството си от значителното поскъпване на задължителната застраховка „Гражданска отговорност". По техни думи Асоциацията на застрахователите в България е излязла със становище, в което се посочва, че таксиметровите водачи са участвали в пътнотранспортни произшествия 25 пъти повече от обикновените коли. Това налагало вдигане на цените на застраховката, но само за тях.
Протестите в София започнаха в 10.40 ч. на различни места. Планирано е и шествие по автомагистрала „Тракия“ от Сливен в посока Бургас, което може да доведе до задръстване. Три лъча от протестиращи ще се срещнат пред сградата на Министерския съвет.
В демонстрацията в Бургас по предварителна информация ще се включат над 400 водачи на таксиметрови коли. „Застраховката е увеличена през октомври с между 300 и 1300%. Разбрахме още тогава, но не предприехме мерки заради изборите, за да няма спекулации, че протестите са политически“, посочи таксиметров шофьор.
Протестиращи обясниха, че нямат възможност да плащат такива суми. Шествието в града започна в 10 ч., като 30 мин. по-късно автомобилите се събраха пред офиси на застрахователни компании. Не се очаква блокиране на движението.
Най-големият полицейски синдикат у нас остава в протестна готовност
Над 1 000 са шофьорите, заявили готовсност за участие в протеста в Пловдив. Градът няма да има достъп до услугите им в продължение на четири часа. Готви се и блокада на АМ „Тракия“. „До преди един месец плащахме от 300-330 лв., а днес - от 960 до 4 800лв. за застраховка. Това няма как да се случи, готови сме за кардинални мерки“, посочи протестиращ, като допълни, че са способни да затворят магистралата и за три седмици.
Във Враца в знак на протест през града преминаха над 160 таксиметрови автомобила. Шествието не блокира движението, но сериозно затрудни трафика. Представителите на бранша твърдят, че новите цени на застраховката „Гражданска отговорност“ сериозно ще се отразят на дейността им.
КЗК се самосезира във връзка с поскъпването на застраховките за таксиметровите шофьори
Над 300 таксиметрови коли протестираха по улиците на Велико Търново и Горна Оряховица. Протестните шествия продължиха два часа и блокираха движението по главните улици на двата града.
Към националния протест се присъединиха и таксиметрови шофьори от Перник и Кърджали. В Перник шествието започна от центъра на града и премина по главния булевард, предаде БГНЕС. Такситата бяха съпроводени от полицейски патрули. В Кърджали протестът премина по няколко булеварда и улици, предаде кореспондентът на БТА Валентина Стоева.
Над 120 автомобила се включиха в протестното шествие на таксиметровите шофьори в Добрич. Те преминаха по основните булеварди в града, като затрудниха движението и предупредиха, че ако не бъдат чути, ще прибегнат до затваряне на пътища.
Междувременно КЗК се самосезира във връзка с поскъпването на застраховките. От комисията заявяват, че се извършва постоянен мониторинг на проблемите в сектора.
„Във връзка с редица медийни изявления от различни заинтересовани лица относно твърдението за координирано увеличение на застрахователната премия на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и по-конкретно на таксиметровите водачи, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) информира обществеността, че извършва постоянен мониторинг и същевременно проучва в детайли всички публично достъпни факти и обстоятелства, свързани с проблемите в този сектор през последните седмици. Още преди официалното постъпване в края на деня, на 19 ноември 2024 г. на сигнал от СНЦ „СЪЮЗ ТАКСИ“, както и на сигнал от тази сутрин от Асоциацията на таксиметровите водачи – Пловдив, КЗК вече е извършила мащабно предварително проучване, което налага Комисията да се самосезира незабавно относно наличието на евентуално антиконкурентно поведение на участници в застрахователния сектор, което има за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на пазара. Решението за образуване на производство ще бъде разгледано на закрито заседание на Комисията на 21 ноември 2024 г. и ще бъде публикувано на сайта на КЗК”, съобщават от Комисията.
Таксиметрови шофьори от цялата страна излизат на протест, очакват се затруднения в движението
В тази връзка и в рамките на своите правомощия, КЗК ще извърши проучване на причините за повишаването на цените на застраховката „Гражданска отговорност“. „Комисията оценява високо активното съдействие на обществото при предоставянето на относима към проучването информация. Наред с традиционния инструментариум за провеждане на проучването, КЗК възнамерява да използва и информация, събрана в резултат на проведени срещи с участниците на съответния пазар, регулаторните органи в сектора, както и експерти в областта”, пишат още от КЗК.
За оказване на съдействие в борбата срещу антиконкурентните практики на пазара на застрахователни услуги, Комисията насърчава всеки, който разполага с информация и/или доказателства за евентуално антиконкурентно поведение на пазарните участници, да предостави същите на електронен адрес delovodstvo@cpc.bg или на адрес: гр. София, бул. Витоша № 18.
Позицията на АБЗ по повод актуалната ситуация от 14 ноември:
По повод актуалната ситуация с ценовата динамика по застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите за определени категории моторни превозни средства Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) подчертава, че застрахователните дружества имат свои индивидуални политики по отношение на формиране застрахователните премии по отделните линии на бизнес, включително и по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Всяка компания определя пазарното си поведение по отделните застраховки на база собствената си бизнес стратегия, рисков апетит, краткосрочни и дългосрочни цели. Също така, решенията за промяна на нивата на премиите се вземат на ниво отделна компания. АБЗ няма право да се намесва и не би могла да повлияе на търговските политики на дружествата.
Застрахователният сектор е стриктно регулиран и върху пазарните участници се осъществява текущ и периодичен контрол от страна на Комисията за финансов надзор. В дейността си, включително и при определяне на премиите/тарифите по отделните застраховки, дружествата се съобразяват с всички приложими законови изисквания. Съгласно законовите изисквания към застрахователите премиите трябва да бъдат изчислени така, че да отговарят на принципа за достатъчност, т.е. да осигуряват изпълнението на поетите от дружествата задължения към техните клиенти. Ценовите нива на застраховките при всеки застраховател зависят от поетия от него риск по дадената бизнес линия, политиката му за сегментация на портфейла, т.е. увеличаване или ограничаване на определени рискове в портфейла, данните за щетимост, както и влиянието на различни рискови фактори.
Основни параметри за определяне на цената по застраховка „Гражданска отговорност“ са честотата на щетите и размера на средната щета. Честотата на щетите представлява съотношението на броя щети към броя сключени полици. Автомобилите използвани за таксиметрови превози, престояват като участници в движението в пъти по-дълго от обикновените автомобили и изминават в пъти повече километри пробег. Те се движат почти непрекъснато и е нормално при тях да се наблюдава в пъти по-висока честота на щетите от обичайната за този вид застраховка. За да установи обективните нива на честотата на щетите и размера на средната щета при всички застраховани МПС и отделно при таксиметровите автомобили за последните 5 години, АБЗ своевременно изиска данни от единната информационна система, администрирана от Гаранционния фонд. Анализът на получените данни показа, че размерът на средната щета при такситата е съпоставим със средната за всички застраховани автомобили в България, но честотата на възникване на щети е 20 пъти по-висока.
При сходни нива на размера на средното обезщетение, което се изплаща за произшествие на леки автомобили и такива, използвани за таксиметрови превози и двадесет пъти по-често настъпване на застрахователни събития, необходимата премия за покритие на риска при таксиметровите автомобили е нормално да бъде в пъти по-висока от тази за останалите леки автомобили.
Ако в съвкупността на всички застраховани автомобили, тези с по-висок риск не плащат по-висока премия от другите, съответстваща на техния риск, то премията на всички автомобили трябва да се повиши, за да се осигурят достатъчно средства за изплащане на обезщетенията. Това би било несправедливо за останалите застраховани лица