
Снимка: БГНЕС
Транспортният министър заяви още, че правилата са били пренебрегвани ежедневно
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов съобщи по време на парламентарния контрол, че Националната компания „Железопътна инфраструктура“ е освободила осем души. „По мое настояване заради допуснати тежки нарушения на безопасността НКЖИ освободи осем души към днешна дата”, каза транспортният министър Гроздан Караджов.
Според него правилата за безопасността на движението в железниците са били нарушавани многократно и ежедневно. „Минаването на червен светофар от изключение е било превърнато в правило”, каза още той и обяви повишаването на безопасността за ключов приоритет.
„Допълнителни блокиращи системи, които не позволяват два влака да бъдат пуснати един срещу друг, ще бъдат инсталирани в 70 гари и районите около тях“, допълни Гроздан Караджов.
Трима временно отстранени от НКЖИ заради влаковата катастрофа
„Още на първата си среща с ръководствата на НКЖИ и БДЖ наредих в най-кратък срок да се приложи нов системен подход за контрол, който да се задейства при вероятност от човешка грешка. Крайно време е българските граждани да се движат спокойно и превозите на товарите да са безопасни“, заяви вицепремиерът. Той очаква да бъдат предложени два вида мерки – спешни и дългосрочни, които изискват по-сериозно финансиране.
Екипът на транспортния министър ще организира спешни срещи заради силно закъснелите проекти по Плана за възстановяване и устойчивост за закупуване на нов подвижен състав на Българските държавни железници. „За да се случват инциденти с фатален край, при който два влака се блъскат челно - това е огромна катастрофа”, добави Караджов.
„Има 21 гари в страната с индустриални клонове, които дават възможност за нерегламентирано излизане на влаковете по основната жп мрежа, какъвто беше случаят в „Кремиковци“, обясни министърът. Караджов посочи, че всички те ще бъдат оборудвани с допълнителни технически средства, така че излизането директно от такъв коловоз да бъде невъзможно.
Караджов: Нито една катастрофа повече в жп транспорта и нулева толерантност към нарушенията
Въвеждат се допълнителни обучения на целия експлоатационен персонал, свързан с безопасността на превозите. „Разпоредил съм нулев толеранс към служителите, нарушаващи правилата по безопасност – при първо нарушение служителят се уволнява. Досега осем служители са освободени. Става дума за инциденти без сериозни последици, но това е ясен сигнал, че и най-безобидната грешка ще бъде санкционирана най-строго“, беше категоричен вицепремиерът.
Сред останалите мерки са внедряване на системата за комуникация GSM-R в подвижния състав на превозвачите и инсталиране на GPS система във всеки локомотив, за да има постоянна проследимост.
Своевременно ще се осигуряват основни материали за поддръжката на железопътните трасета в безопасно състояние. Поетапно ще се монтират камери за видеонаблюдение и запис на звук на работните места, в които се проследява движението на влаковете. Забраняват се ремонтни дейности по железопътната инфраструктура при непрекъснато влаково движение, т.е. ако има ремонти, влак по релсите не може да се движи, обяви още Караджов.
Българските държавни железници трябва да ограничат нерегламентирания достъп до влаковете, престояващи в гарите, изиска министърът.
Машинистите, оцелели след влаковата катастрофа: Прегърнахме се и чакахме удара
На въпрос за състоянието на българските влакове, той отговори, че ще положи всички възможни усилия да се обнови подвижния състав. Караджов допълни, че има уверения от чешкия производител на 25 нови влака, че поръчката ще бъде изпълнена в срок. „През лятото ще посетя завода, защото там се произвеждат и вагоните за метрото, които се финансират по Оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“, коментира вицепремиерът.
„Не така стои въпросът с 35-те електрически влака, предвидени в Националния план за възстановяване и устойчивост. Няма обявен дори победител в поръчката, а да се произведат 35 влака за 17 месеца, е невъзможно. Максимумът, който потенциалните изпълнители могат да направят, е да произведат половината влакове, но това е съществено изменение на Плана. Затова съм поискал среща на най-високо ниво с представители на ЕК и се надявам тя да се осъществи още през февруари. Ако бъдем подкрепени за изменение на условията, ще можем да купим нови влакове, защото българските граждани заслужават най-после да имат модерен транспорт“, обобщи Караджов.
Редактор: Виктория Гетова