НАТО и ЕС подозират саботаж на подводната инфраструктура от страна на Русия и Китай

През последните месеци темата за Балтийско море неведнъж попада във водещите новини. Бяха унищожени подводни кабели и все по-често се съобщава за повреди на подводната инфраструктура. НАТО и ЕС подозират саботаж от страна на Русия и Китай, които официално отхвърлят обвиненията. Вниманието е насочено към корабите на т.нар. руски “сенчест флот”. В момента НАТО засилва присъствието си в балтийско море, а Германия участва със свои кораби в новата операция, разказва „Дойче веле”.

Екипажът на един от германските военни кораби се подготвя за нова мисия. Той е изпратен с кратко предизвестие като част от новата операция на НАТО, наречена "Балтийски страж". През следващите осем седмици корабът, заедно с екипажа си от около 60 души, ще патрулира в Балтийско море. Целта е да възпират и противодействат на всякакви заплахи за критичната подводна инфраструктура, като например комуникационни кабели и газопроводи.

"Плаваме към зоната на мисията, където ще допринесем за възпиращата стратегия чрез наблюдение на морската територия с нашите сензори – като радара ни, оптичните ни сензори като камери, както и с бинокли, които продължават да играят важна роля. Ще наблюдаваме търговските кораби, които преминават, ще следим военните кораби в района и ще изградим картина на ситуацията, която ще споделим със съюзниците ни”, казва командирът на корвета „Магдебург”  фрегатен-капитан Макс Бергер.

Какви мерки за защита на подводната инфраструктура в Балтийско море предприема НАТО (ВИДЕО)

Тази мисия е реакция на поредица от инциденти в последните месеци, при които бяха повредени подводни кабели. Често след като кораби, пътуващи до или от Русия, влачеха котвите си по морското дъно. Някои в региона се опасяваха, че тези щети са причинени умишлено. Макар все още да не е установено дали става дума за саботаж от страна на Русия или за небрежност, страните от НАТО искат да следят региона по-внимателно, независимо от причината.

"Не бих казал, че ситуацията е изключително напрегната. Но забелязваме, че способността на НАТО да реагира и сигурността на морските маршрути в Балтийско море са застрашени. Освен това има повтарящи се инциденти, при които не е напълно ясно кой стои зад тях", посочва командир на 1-ва корветна ескадрила фрегатен-капитан Марк Т. Типнер.

Оперативният контролен център на кораба е неговото "сърце" – и основата на мисията. Всички данни, събрани по време на разузнавателния патрул на "Магдебург", се обработват именно тук.

"Къде минават най-важните фериботни маршрути, къде са основните транспортни възли – това са ключови данни, които ни помагат да познаваме добре този район и да откриваме всякакви аномалии или подозрителни промени", посочва  капитан-лейтенант Майке Л., оперативен дежурен офицер.

За страните, участващи в операцията – като Германия – информацията е сила. Те се надяват да научат повече за случващото се в Балтийско море. А също така вярват, че засиленото присъствие в региона ще помогне да се предотвратят бъдещи инциденти.

Редактор: Цветина Петрова