Снимка: БГНЕС
Кметът Васил Терзиев обяви деня за неучебен
София осъмна под протестна блокада в сряда. Стачка на наземния градски транспорт парализира столицата в 04.00 ч. в сряда сутрин. Той не се движи до 12.00 ч. на обяд.
Служителите искат увеличения на трудовите им възнаграждения. Те блокираха депа и автобусни гаражи в столицата. Действията им не обхващат работата на столичното метро.
Снимка: БГНЕС
Стачка на наземния градски транспорт парализира София
Заради протестите кметът на София Васил Терзиев обяви деня за неучебен. Предстои още една среща между градоначалника и синдикатите, но още вчера кметът заяви, че Столичната община няма необходимия финансов ресурс, за да отговори на исканията на протестиращите и че трябва двете страни да търсят съвместно решение.
Снимка: БГНЕС
Във връзка с блокирането, от „Метрополитен“ обявиха, че пускат допълнително влакове, а интервалът на движение ще бъде намален.
Много от столичаните се организираха чрез постове в социалните мрежи да пътуват заедно до работните си места.
Протестиращите заплашват, че ако не се стигне до решение на проблемите им, ще има ефективни протести, които ще включват и метрото.
„Протестът е обявен до 12.00 ч. Кметът на София вчера каза, че е разбрал, че е до 08.00 ч. Не знам откъде има тази информация, защото ние изпратихме официално писмо. Ако не се намери решение на поставените въпроси и на нашите проблеми, може да останем и след 12.00 ч. Призоваваме Министерството на финансите и Столичната община да вземат мерки и да ни поканят на среща. Най-редно е и двете институции да седнат с нас на една маса. Стартовата заплата на ватманите е 2105 лв. В „Метрополитен“ стартовата заплата на млад служител с 4 години стаж е 1548 лв.”, уточни Александър Шопов, представител на Транспортния синдикат към КНСБ.
В деня на протеста: Столичното метро – с повече мотриси
„Общината и Министерството на финансите казват, че пари няма. Прехвърлят си топката и ни разкарват от институция на институция. Днес ще покажем, че ние съществуваме”, заяви Тодор Капитанов, вицепрезидент на КНСБ.
„Работя 19 години като ватман. Взимам 2105 лв. Получаваме бонус 100 лв., който се дава за коректна работа и километричен бонус от 12 стотинки на километър. С прослуженото време и извънредния труд ги правя към 3200 лв.”, уточни ватманът Светлозара Александрова.
„Ставаме в 03.00 ч. за работа. Децата ни израснаха сами. Нямаме нови и млади кадри заради ниските заплати”, споделя друга протестираща.
Заради протеста на работещите в градския транспорт спирките в столицата осъмнаха пусти. В часовете преди обяд в центъра на София колите се движеха с не повече от 10-15 километра в час.
Малко след 12.00 ч. Капитанов обяви, че протестът е свършил и предстои гражданско неподчинение, защото никой не ги е потърсил.
„Дали ще блокираме кръстовища, дали ще палим и ще чупим, за да бъдем чути, ще решим до един час”, поясни той.
По-късно от групата на ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет излязоха с позиция по темата. Те изразиха своята подкрепа на работещите в градския транспорт на столицата, които на 14 май 2025 г. бяха принудени да прибегнат до стачни действия в отговор на задълбочаващата се криза в сектора.
„Днешната стачка е пряк резултат от недалновидната, хаотична и икономически неиздържана политика, водена от ръководството на транспортния ресор в лицето на „Спаси София“. Приетата от тях Икономическа рамка на обществения транспорт за 2024 г. се оказа не просто непрофесионална – тя постави на колене общинските дружества в наземния транспорт. Недостатъчни субсидии, нереалистични прогнози за приходи и пълна липса на ангажираност към реалните нужди на служителите в сектора доведоха до тежко финансово състояние, което вече прераства в социално напрежение. Освен това, въпреки категорично приетите решения на Столичния общински съвет за осигуряване на инвестиции, насочени към подобряване на условията на труд на водачите, техниците и останалия персонал в транспортните дружества, администрацията на кмета на София вече няколко месеца демонстрира пълно бездействие. Нито едно от решенията не е изпълнено, а отговорността за това се носи лично от кмета и екипа му, които очевидно не разбират колко важна е ролята на обществения транспорт за функционирането на града", пишат оттам.
„София има нужда от сигурен, редовен и достоен обществен транспорт – и това не може да се постигне със замазване на проблеми, подмяна на приоритети и PR акции. Необходими са компетентни решения, отговорно управление и най-вече – уважение към труда на хилядите служители, които ежедневно осигуряват придвижването на столичани", пишат още от ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет.
И поясниха, че ще настояват за незабавно изпълнение на приетите от СОС мерки, спешно внасяне на Икономическата рамка на транспорта за 2025 г., за да стане част от обсъжданията на бюджета и предприемане на адекватни действия за стабилизиране на транспортните дружества.
Последвайте ни