Снимка: БТА
В 08.00 ч. представители на синдикатите влязоха в общината
Шести ден София е без наземен транспорт. И тази сутрин автобуси, трамваи и тролеи остават в депата, докато работещите в сектора продължават протеста си за по-високи заплати.
След провала на разговорите между протестиращите и кмета Васил Терзиев в четвъртък, в 08.00 ч. тази сутрин представители на транспортните синдикати влязоха в сградата на Общината в очакване на преговори със столичния кмет. Според Васил Терзиев преговорите са възможни, едва след като тръгне наземният транспорт. В 14:30 ч. Транспортната комисия на столицата ще разгледа проекта на икономическата рамка за транспорта в търсене на изход от кризата.
►Позицията на протестиращите остава непроменена:
„Нашите искания ги казахме. Сега чакаме преговорите и се надяваме да се разреши проблемът, защото неудобството, което причиняваме, не е умишлено. Всеки един от нас храни семейство. Няма да получим заплати, докато протестираме”, обясни ватман в ефира на „Здравей, България”.
„Надяваме се срещата днес, ако изобщо се състои, да премине успешно и да излезем на работа. Заемаме тези длъжности, защото обичаме работата си. Склонни сме да останем без заплати и да продължим протеста. Нашите възнаграждения са ниски за работата, която извършваме. Носим огромна отговорност”, допълни друг работещ в градския транспорт.
„Инатът и от двете страни не е полезен в случая. Кметът изкарва нас виновни, че комфортът на софиянци е нарушен, но и той има вина”, каза друга работеща в сектора.
„Пореден знак от наша страна, че решението е в диалога. Направихме немалко компромиси. Вече говорим не за 400, а за 300 лв. искане. И то увеличение не от началото на годината със задна дата, а от април”, заяви вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов.
►Позицията на Столичната община
„Очаквам от тях не само искания, но и конкретика - как смятат да бъде постигнато това, без да пострадат други системи в града. За мен да кажеш, че си слязъл от 400 на 300 лв. не е отстъпка”, коментира кметът на София Васил Терзиев. Той увери, че зрелостните изпити ще се проведат нормално въпреки липсата на градски транспорт.
„Направихме анализ колко деца са имали затруднение да стигнат до училище през изминалите дни, в които нямаше транспорт. Работи се тясно с МОН. Направен е план – на всички ще бъде помогнато да бъдат извозени. Включиха се таксита, доброволци. Няма да оставим децата да платят сметката за невъзможността ни да стигнем до консенсус. Когато няма средства, няма план Б за изпълнение на исканията на протестиращите”, поясни Терзиев.
„Няма да говорим за нищо по-различно от твърда заплата към основната и от еднакво за всички. Трябва да има обосновка откъде ще дойдат парите. Предложих 100 лв. увеличение на заплатите и 100 процента увеличение на бонуса за електротранспорт и автотранспорт. Така ще имаме транспортна рамка с 55 милиона лева дефицит. Ако държавата плати 20 милиона за охраната на метрото, това значи, че от това предложение, което всички считат за толкова неприемливо, тръгваме с 35 милиона лева на минус. Оттам нататък всяко нещо отгоре добавя още към сумата”, заключи градоначалникът.
„Когато се стачкува – не се получават заплати. Но сега служителите в градския транспорт получават месечно възнаграждение. Ако това продължи дълго време, е изнудване”, каза политологът проф. Румяна Коларова в „Здравей, България”. Тя посочи, че кметът Васил Терзиев е трябвало да потърси мнозинство в Общинския съвет за решаване на проблема с протеста.
Политологът доц. Милен Любенов смята, че демонстрацията има политически привкус. По негови думи поведението на синдикатите и транспортните работници е продиктувано от настоящото мнозинство в Общинския съвет. Той е на мнение, че ГЕРБ се готвят за предсрочни избори за кмет на столицата.
Коларова запита дали Терзиев е предложил нова структура на администрацията. Тя посочи още, че кметът не е осъществил комуникация с ръководителите на четирите транспортни дружества, което не е редно. Коларова е на мнение, че позицията на Терзиев е „неадекватна” и „безпомощна”.
Любенов също посочи, че в казуса липсват въпросните шефове и допълни, че кметът на София трябва да поиска оставките им.
„Тези общински предприятия се превърнаха в дружества, които се занимават изцяло с партиен патронаж”, каза още Любенов.
Последвайте ни