От днес търговците трябва да приложат новите законови изисквания

Официално от днес всички цени на стоки и услуги задължително се изписват едновременно в левове и евро. Президентът подписа указа за промените в Закона за въвеждане на еврото, а регулаторите публикуваха указания към търговците.

Правилата: 

Шрифтът и цветът и на двете цени трябва да е еднакъв, за да не се подвежда потребителят, че става въпрос за промоция. Когато реално има промоция, надписът трябва да се различава от този за предишната цена. Изключения ще бъдат правени с ценоразписите за бензиностанциите и таксиметровите шофьори. 

Кои са най-важните защитни елементи на евро банкнотите

КЗП и другите отговорни регулатори започнаха разяснителна кампания в 165 общински центъра. Инициативата е насочена основно към малките населени места. 

Изискването към касовите бележки е същото - цената да бъде в лева и евро. 

От днес до 8 октомври има гратисен период, в който контролните органи ще следят за всичко това, но няма да глобяват. КЗП и НАП ще имат правото да изискват информация за ценообразуваното, а правителството ще има право на извънредни мерки при неправомерно повишаване на цените на стоки от малката потребителска кошница.

От днес започва и двойното обозначение и върху билетите на БДЖ. То ще важи и за хартиените, и за електронните, както и на информационния сайт на българските железници. 

В повечето обекти на големите вериги магазини двойно етикетиране има от месеци. Клиентите одобряват това, за да свикнат. И по възрастните хора казват, че вече нямат притеснения.

И на касовите бележки вече цената за всички покупки я има и в лева и евро. Оказва се обаче, че нуждата от две цени понякога води до пренаситеност откъм числа върху етикета.

Макар да няма законово изискване в повечето магазини водещата цена е лева. Но има и такива, решили водещата цена да е евро. Някои хора се объркват и връщат продукта на касата.

А експертите съветват в началото да гледаме много внимателно етикета, за да не се объркваме и най-вече да проверяваме валутния курс.

Да следят внимателно и да си правят сметка дали курсът, по който е превалутирано, е този, който трябва да бъде. Ако не е, нека да алармират асоциации и КЗП”, призова Пейо Майорски от Асоциацията за защита на потребителите.

Някои от малките магазини отвориха тази сутрин не съвсем подготвени и на места без етикети в двете валути. Касовите апарати също не показват цените в лева и евро. Репортерът на NOVA Биляна Борисова провери готови ли са хранителните магазини в Монтана.

През последните няколко седмици в хранителния магазин на Камен от Монтана кипи подготовка по въвеждането на двойното обозначение на цените- в лева и евро. „В стремежа си да бъдем изрядни и да спазим сроковете, поръчахме предварително етикети. Оказа се, че на тези, които сме поръчали, сме разменили местата на евро и на лева. Сега се налага да ги преетикираме и преработим и да се спази изискването да бъде лев- евро”, обясни Камен Аврамов. „На 85 процента сме готови. Появиха се технически проблеми. Днес ще дойдат от фирмата, която поддържат касовите апарати, за да променят софтуера. Общо всичко ще ни струва около 400 лв.”, обясни още той.

На пазара в Монтана търговците са подходили по- креативно и етикетите в лева и евро са изписани на кашони, с флумастер и на ръка. Търговците разказват, че промяната вече им се отразява финансово.

„За две фискални устройства 150 лева сме дали, за да изписва и евро отдолу, а сигурно като минем само в евро ще трябва да дам още 150, за да изписва само евро”, заяви Иван Иванов.