
Снимка: iStock
През 2024 година близо 20 хиляди души са загубили живота си при катастрофа
Евродепутатите приеха мащабна реформа на шофьорските книжки в Европейския съюз. Тя предвижда по-строги изисквания при издаването и подновяването им, задължителен обмен на информация между държавите и двугодишен пробен период за младите водачи. Целта е да се намали броят на жертвите по пътищата и да се сложи край на практиката нарушителите да избягват санкции, когато шофират в чужбина.
ЕС затяга правилата за шофьорските книжки
Реформата на книжките в Европейския съюз трябва да попречи на водачите да избегнат отнемането на книжките си в чужбина и ще насърчи притежаването на електронни книжки.
Целта на реформата е да се намали броят на смъртните случаи по пътищата в ЕС, който през 2024 г. е достигнал близо 20 000.
Край на безнаказаните нарушители
Тя въвежда по-строги правила за подновяване на шофьорските книжки, по-високи изисквания за получаването им и насърчава обмена на информация между държавите, за да се предотврати избягването на санкции от страна на извършителите на тежки пътни нарушения в чужбина.
В момента близо 40 % от шофьорите, на които е отнето или спряно свидетелството за управление на МПС в държава, различна от тази, в която е било издадено, остават безнаказани, отбеляза докладчикът на текста, италианският социалист Матео Ричи, цитиран от АФП.
След три жертви на пътя: Спешна проверка в автошколата, обучавала 18-годишния шофьор
„С новите правила шофьор, който загуби шофьорската си книжка в европейска страна за тежко нарушение, вече няма да може да шофира в никоя друга държава членка“, заяви той в пленарната зала.
Книжката влиза в телефона
Новата регламентация въвежда и максимален срок на валидност от 15 години за шофьорските книжки за автомобили и мотоциклети, който може да бъде намален на 10 години в държавите, където шофьорската книжка се използва като документ за самоличност.
Срокът на валидност може да бъде съкратен и за шофьори над 65 години.
Трима младежи загинаха в катастрофа на пътя Созопол-Черноморец
ЕС възнамерява също да ускори преминаването към електронни шофьорски книжки и да направи цифровата книжка, достъпна на мобилни телефони, основния формат.
Гражданите, които подадат заявление за това, обаче ще могат да получат физически документ.
Повече въпроси за безопасността
Изпитът за шофьорска книжка ще трябва да включва повече въпроси, свързани с безопасността на уязвимите участници в движението (пешеходци, велосипедисти и др.), като мъртвите ъгли или отварянето на вратите. Рисковете, свързани с използването на телефона по време на шофиране, също трябва да бъдат разгледани.
Двугодишен период за младите водачи
Реформата въвежда и двугодишен пробен период за младите шофьори, през който те ще подлежат на по-строги правила и санкции.
Всички 17-годишни младежи ще могат да карат кола или мотоциклет в присъствието на придружител, като възрастта за самостоятелно шофиране остава 18 години.
Редактор: Габриела ПавловаПоследвайте ни