У нас длъжниците не знаят какви са им законовите възможности и потребителски права...
Хората с кредити и дългове за ток, парно и телефон често не знаят какви законови възможности имат, за да защитят потребителските си права. Това напомнят експертите от Асоциацията на ощетените от кредиторите. Юристите настояват и в България да се приеме закон за фалита на физическите лица.
Според юристите фирмите са тези, които диктуват правилата и на клиента не му остава нищо друго, освен да плаща. Реално за равнопоставеност не може да се говори. Срещу клиента фирмите обикновено изправят десетки юристи и експерти.
Потърпевшият може да се оплаче в комисията за защита на потребителите, но без особен резултат.
„Тази комисия установява нередността, издава акт и с това въпросът приключва – ощетеният си остава ощетен. Пострадалият няма права", твърди юристът Марин Бешев.
От сдружението твърдят, че някои банки злоупотребяват, като не завеждат съдебни дела срещу длъжниците си веднага след като изтече 90-дневния срок. Така налагат по-високите лихви, които са вписани в договорите.
„Чакат година – две – три, трупат наказателни лихви. Знаем, че от 10 длъжници, ще си вземат парите от 3-ма и компенсират с тези пари", коментира адвокат Атанас Черногорски.
Длъжникът обаче няма възможност да потърси правата си в съда преди банката да изиска дължимата сума по съдебен ред. Законът позволява това забавяне и от това се възползват не само финансовите институции.