Става въпрос за неустойки за „предсрочно прекратяване” на договори, които не съществуват

„БТК” АД (Vivacom) е прилагала нелоялна търговска практика, като е начислявала неустойки за „предсрочно прекратяване” на „срочни договори” от разстояние, които не съществуват, не са сключвани и следователно е невъзможно да бъдат прекратени предсрочно.


Това е решението на Върховният административен съд, с което окончателно влиза в сила решение на Комисията за защита на потребителите и заповедта за забрана прилагането на практиката в бъдеще, съобщиха от КЗП.


Некоректната практика се извършвала по следния начин: след телефонно позвъняване и получаване на съгласие от страна на потребителя за сключване на договор от разстояние за предоставяне на услуга, на клиента не му се дава възможност навреме да се запознае с условията в писмен вид, в това число и с датата на влизане в сила на договора, което е предпоставка да пропусне срока за отказ от него.


В повечето случаи потребителите не подозират, че имат валидно сключен договор, тъй като не са полагали подписа си под такъв, а отказът от него им струва сумата от месечните такси до края на срока му.


Едва след жалби и намеса на КЗП телекомът се съгласява да прекрати без неустойки така „сключените” договори и да върне на клиентите си внесените от тях суми, като посочва, че наличието на договор се дължи на „техническа грешка”.


Тази практика е прилагана в периода, в който Законът за защита на потребителите даваше възможност за сключване на договори от разстояние без подпис на потребителя върху хартиен носител. Към настоящия момент устното приемане на предложение за сключване на договор не води до наличието на такъв.