„Не би трябвало да има радикална промяна в цената на железопътния транспорт след обновяването му”, каза министърът на транспорта

"Работим сериозно по отношение на всички фактори, които водят до източването на БДЖ. Въвеждат се нови системи за контрол и наблюдение. В тестови период е новата билетоиздаваща система, т.е. оттук нататък ще могат да се закупуват билети онлайн, което ще намали възможността да се купуват превозни документи без каквато и да е отчетност, каквито практики имаме". Това каза министърът на транспорта Росен Желязков в ефира на „Здравей, България”.

Министърът потвърди, че до 2023 г. ще бъде изградена линията София-Бургас. До края на годината ще започне и процедурата за нови мотрисни влакове.

БДЖ планира поетапно обновяване на влаковете в следващите 15 години

„С инфраструктурните промени в БДЖ не само ще се пътува за 3 часа, а ще се пътува много по-комфортно, по-чисто и по-достъпно. НКЖИ изпълнява всички проекти, които са релевантни към трасето София-Бургас. Те са на различни лотове – София-Елин Пелин, Елин Пелин-Костенец, Костенец-Септември, Пловдив- Бургас и т.н. В различна фаза на изпълнение са. Има изградени участъци, има и такива, които още са в процес на изграждане с висока степен на изпълнимост и други, които, заради обжалвания в съда, се очаква да приключат до края на септември. Лимитът на програмния период за изграждането на железопътната инфраструктура в тези участъци е до края на 2023 г. От страна на подвижния състав, което е ангажимент на „БДЖ – Пътнически превози”: до края на тази година започва процедурата за доставянето на нови мотрисни влакове, а в момента се водят интензивни преговори с „Шкода” за модернизация на съществуващите локомотиви, така че да се достигне тяхната оптимална скорост от 160 км/ч. Разговаряме с „Дойче банк” за нови вагони. Става въпрос за вагони втора употреба, които се използват в немските железници, защото един пътнически вагон от немските железници излиза по-евтино от ремонта на съществуващ български влак. Средната цена за една седалка във влак е 25 хил. евро. Нашата амбиция е да осигурим 4000 нови седалки”, обясни Желязков.

По думите му железниците са най-екологичният, най-ефективният и в бъдеще най-финансираният и субсидиран транспорт, който ще бъде развиван и като европейска политика.

Не се очаква радикална промяна в тарифите за този тип превоз, каза още министърът. „В рамките на 3-годишната бюджетна прогноза субсидията към БДЖ няма да търпи радикална промяна и затова се разчита на по-добрата усвояемост на европейските средства. За новия програмен период ще се търсят варианти за субсидиране и финансиране за тяговия състав - също с европейско финансиране”, добави Желязков.

Той коментира и случая със задържан български бус в Германия с 66 неизправности, който според документите от техническия преглед е бил пригоден за управление. „Следващата седмица очакваме информация за случая от колегите от Германия. Това надали е изолиран случай. Затова и контролът върху пунктовете за годишни технически прегледи се затяга. В момента има производства за отнемане на 17 разрешителни”, обяви министърът.

"На обществено обсъждане е подложен законопроект за пътните превозни средства, където по съвсем различен начин ще бъдат ангажирани и регулаторната, и сертификационната дейност на тези пунктове, вкл. и на сервизите. Важно е да има по-малка човешка намеса. Затова информационните системи, които се изграждат и ще бъдат интегрирани една с друга няма да допускат човешка намеса и няма да има възможност да се договаря привидна изправност на превозно средство”, обясни министъръти уточни, че вероятно през есента ще влезе законът в Народното събрание. 

По отношение на концесията на Летище София транспортния министър обясни, че до 12 юли трябва да приключи работата на комисията. „След това ще дам оценка по законосъобразност и комисията ще се произнесе. При всички случаи ще е преди да тръгна за Брюксел, където ще имам разговор с новите колеги по пакета „Мобилност”. За да има успех по исканията срещу него, трябва да се привлекат още страни, коментира още Желязков.

Целия разговор гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.

Редактор: