Снимка: iStock
Дали промените ще влязат в сила зависи от волята на депутатите
При плащане на глоба в кратък срок - да има отстъпки, а ако се забави плащането на наказанието - глобата да се удвоява. Това са част от предложенията за изменения в Закона за движение по пътищата, които предлагат от МВР. Част от идеите предвиждат и въвеждане на "Зона 30" в кварталите в населените места, а максималната позволена скорост по магистралите да бъде намалена от 140 на 130 км в час.
Вече над 25 години Нецо Нанков е професионален шофьор. Често пътува по автомагистралите в страната и не смята, че разрешената скорост трябва да бъде намалена. „140 е нормална скорост за магистрала, в която можеш да реагираш, ако евентуално имаш проблем. Дори съм си ограничил буса да не вдига повече”, споделя той. Не на това мнение обаче е Иван. „Някои карат много силно. Докато го видиш на огледалото, той е избягал”, казва шофьорът.
Може ли намаляването на скоростта по магистралите да намали жертвите на пътя
„С увеличаването на максимално допустимата скорост през 2012 на 140 км в час и увеличаване на дължината на магистралите броят на загиналите по тези пътища като дял от всички загинали се увеличи от 3 до 5% на 9 до 10%”, каза в четвъртък зам.-главният секретар на МВР Станимир Станев. Пътни експерти не са съгласни с мотивите. Според Йонко Иванов на магистралата загиват между 20 и 40 човека годишно. „По-опасното от лошите пътища е организацията на движението и по-опасно от високата скорост е бавната скорост на магистралата”, категоричен е експертът от Съюз на преподавателите по авто-мото подготовка. И още аргументи против. „Защо трябва да намаляваме от 140 на 130 при условие, че ще се получават по-големи задръствания, при положение, че в градовете са повечето пътно транспортни произшествия с повече загинали? В София на места се кара със 150-160 км в час, а ние гледаме магистралите”, каза бившият шеф на КАТ Тенчо Тенев. За да не натискат шофьорите педала повече от допустимото, експертите предлагат да се увеличат камерите на пътя.
Друго предложение е шофьорите на автобуси и камиони да имат право да са зад волана с алкохол в кръвта до 0,2 промила, а не както е сега - до 0,5. Идеята е същото правило да важи и за младите шофьори, които пък трябва да карат задължително с придружител през нощта. Дали промените ще влязат в сила зависи от волята на депутатите и от това колко още живот има 48-ото Народното събрание.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.