"Ако служебният кабинет беше продължил работа поне още месец-два, строежът щеше да продължи поне до 6-и лот", подчерта ексрегионалният министър

Миналата година, когато станах регионален министър, това беше август месец, имаше няколко проблема и няколко кризи, които имахме да решаваме. За интерконектора няма да коментирам, защото решихме този проблем. Другата криза беше липсата на всякакви договори за поддръжка на пътищата. Това, което направихме беше да обявим спешно конкурси само за зимно почистване. не мога да кажа, че сме тествали как работи системата, защото нямаше много сняг миналата зима и трябва да сме наистина коректни в това отношение. Но успяхме да направим конкурси и навреме да сключим договори за зимно почистване. Това заяви в предаването "Пресечна точка" бившият министър на регионалното развитие архитект Иван Шишков по повод зимната поддръжка на пътищата в страната на фона на задаващото се влошаване на времето. 

"След това бяхме започнали конкурсите за поддръжката на пътищата за следващите 3 или 4 години. Когато дойде редовният кабинет, бяхме упрекнати, че сме раздали 4 милиарда лева. Оказа се, че не сме ги раздали, а само сме ги предвидили за поддръжката на пътища. Оказа се, че сме започнали конкурси, които не са завършени и не сме сключили договори. Правото на министъра беше, и това се случи,  да прекрати конкурсите и да поиска да направи нови. Но, доколкото знам, пътните фирми са обжалвали това прекратяване. И на практика има невъзможност да се сключат нови договори за поддръжка на пътищата. И доколкото разбирам сега се ползват аварийно тези договори, които служебният кабинет успя да направи миналата година", обясни той. 

Илия Тодоров: Тол камерите ще накажат най-тежките нарушители

Той подчерта, че това е една малка част от целия проблем. „За много неща мога да кажа, че сегашният министър Цеков е абсолютно единомишленик с това, което аз съм говорил. Но лошото е, че той е в капана на сглобката. Когато си в капана на сглобката, на практика не можеш да направиш това, което говориш. Тоест всичко това, което сме говорили за незаконното строителство на пътищата, всичко това, което сме говорили какво и как трябва да се промени на практика, в момента е много трудно да бъде направено. Ето това е разликата. Аз като регионален министър имах наистина удоволствието и възможността да работя в рамките на целия служебният кабинет, с който работихме ясно, единно и в една посок. Сега, разбира се, ако кажа, че не се работи единно, мисля, че няма да учудя никого. Тоест това е големият проблем". 

Шишков коментира и строежа на АМ "Хемус". "Магистрала "Хемус"  на практика седи в парламентарния фризер. Защо? Защото за четвъртия лот на "Хемус" и част от пети, в които бяхме открили незаконно строителство, парламентът е този, който трябва да го одобри изменение на Закона за устройство на територията и да направи така, че да го узакони или да обяви за търпимо това строителство, за да може да се продължи строежът. Това е един проблем, който аз като регионален министър и целият служебен кабинет - предложи текст в ЗУТ, но той не беше приет. Не беше приет не за друго, не защото текстът е лош, още повече, че същият текст беше одобрен от по-предишното Народно събрание, точно от групата на "Продължаваме промяната".

Цеков: В Бюджет 2024 са заложени 1 млрд. лева за строеж на 5 магистрали

Бившият регионален министър припомни, че от НС зависи да се продължи четвърти и пети лот на АМ "Хемус". "Седми и осми лот са на практика, които нямат никакво одобрено трасе. Нямат подробни устройствени планове. Единственото, което имат са през 2018-2019 година раздадени аванси за нещо, което не знаем откъде ще мине. Ето така навремето бяха разходвани парите", категоричен е той. И допълни: "За всички е ясно - че тази строителна илюзия през 2018-2019 година за "Хемус" има много тежки проблеми. Има и тежки юридически проблеми. За да бъде продължено това, трябва наистина смело, ясно, политическо решение. Не виждам такова. И затова седем месеца или шест месеца, откакто е в момента редовният кабинет, не се намери начин по който да се направи така, че тези договори, повтарям, лоши, наистина, но тези договори трябва по някакъв начин да бъдат съживени и строителството на "Хемус" в частта, къде сме раздали пари. Парите на българския народ са дадени и аз трябва, като министър да направя така, че строежът на тази жизноважна магистрала да продължи. Тоест, ако ние имахме още месец-два, в което време служебният кабинет да работим, в момента строителстото на магистрала "Хемус" щеше да продължи поне до 6-и лот", категоричен е той. 

Целия разговор гледайте във видеото.

Редактор: Станимира Шикова